Forskere vil lage en pille som stopper aldring

Kan ha funnet nøkkelen til et langt liv.

De siste årene har vampyrer tatt verden med storm. Både TV-serier som «True Blood» og «Vampire Diaries» har fått mennesker til å benke seg foran skjermene.

Det er kanskje derifra forskere har hentet inspirasjon til jakten på ungdomskilden, for de siste årene har det kommet flere studier som viser at ungt blod kan stoppe aldring i ulike typer vev, skriver NRK.

Forskerne mener nemlig at et protein i det unge blodet kan være nøkkelen til at vi i fremtiden kan holde oss yngre og friskere lengre.

SOL har derfor samlet 3 ting du må vite om det unge blodet:

1. Hva er «mirakel-blodet» og hvem står bak forskningen?

Det er professor ved Joslin Diabetes Centre og Harvard Medical School i USA, Amy Wagers, som nå vil prøve å utnytte dette mirakelproteinet og framstille et medikament.

Til NRK sier hun at hun vil det skal ligne en pille.

Ifølge nettsiden nature.com har forskere funnet ut at nivåene av et protein kalt GDF11 kan reduseres i blodet hos mus som blir eldre.

Når forskerne injiserte proteinet til en ung mus inn i hjertemuskelen til en gammel mus, ble den gamle musen «yngre», tynnere og i bedre i stand til å pumpe blod.

2. Hva forskes det på?

Amy Wagers har gjort flere studier på aldring og har mottatt stor internasjonal oppmerksomhet for sin forskning på ungt blod, og ikke minst for sine eksperimenter på mus.

– Vi koblet sammen blodsystemet til en ung og en gammel mus, sier Wagers til NRK.

Eksperimentene med to sammensydde mus ga forskerne muligheten til å studere effekten som ungt blod hadde på gammelt vev.

På grunnlag av dette er det noen firmaer som forsøker å gjenskape den samme virkningen hos mennesker, ved hjelp av blodplasma fra friske unge mennesker, skriver Nature. Dette kan også behandle pasienter med Alzheimers sykdom.

- Med dette restarter vi aldersklokka, sier hjerneforsker Tony Wyss-Coray til Nature.

3. Hvordan vil det se ut i fremtiden?

Skal vi tro Wagers kan dette bli et medikament i fremtiden. Til Nature sier hun at teamet hennes allerede er i dialog for å kommersialisere et slikt medikament.

- Jeg håper vi greier å utvikle et lite molekyl, et kjemikalie eller en medisin som vil øke kroppens egen produksjon av disse positive faktorene, sier hun til NRK.

Her kan du se Tony Wyss-Coray snakke om hvordan blod kan stanse aldring:

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder