Annonse

Får du ikke sove? Her er 7 ting du bør prøve

Det er ikke så mye som skal til.



Det er sikker mange av oss som på trøtte dager lover oss selv at vi skal gå til sengs tidligere og få nok søvn. Vi skal sørge for å være uthvilt til jobb eller skole neste dag, men ofte blir klokken mye mer enn planlagt før man endelig klarer å sovne.

Viktigheten av en god natt søvn skal absolutt ikke undervurderes. Det å sove dårlig henger sammen med å være stresset og man vet at dårlig søvn og psykiske vansker henger tett sammen.

Les også: 7 tips til hvordan du kan unngå å forsove deg



SOL har samlet noen enkle grep i hverdagen som kan bidra til at du sovner fortere:




  1. Før dagbok


    (FOTO: Bob AuBuchon, Flickr.com (CC BY-NC-ND 2.0))

    Det å bruke tid på kvelden til å skrive ned tanker og følelser eller bare hva du har gjort denne dagen kan være med på å fjerne stress og gjøre deg roligere. Dette vil også bidra til at kroppen slapper av og at du kanskje sovner fortere, skriver Readers Digest.


  2. Ikke ha det for varmt eller for kaldt


    I følge Harvard Medical School skal det lite til før man våkner om natten - spesielt om det er for kaldt eller for varmt på soverommet. Et sted mellom 15-23 grader ligger idealtemperaturen, man må bare prøve seg litt frem for å finne den som passer en selv best. Og husk å holde rommet godt ventilert.


  3. Unngå å se på vekkerklokken eller mobilen din


    (FOTO: Robot Brainz, Flickr.com (CC BY-NC-ND 2.0))

    Snu vekkerklokken din vekk fra deg og legg mobilen din opp-ned. Det kan være stressende å følge med på tiden etter at du har lagt deg, noe som igjen kan gjøre det vanskeligere å sovne.


  4. Ikke bli liggende om du ikke sovner


    Dersom du ikke klarer å sovne og har ligget i 15-20 minutter bør du vurdere å stå opp fra sengen og gjøre en rolig aktivitet, som for eksempel å lese en bok.


  5. Ha skjermforbud på soverommet


    (FOTO: Alex Gaylon, Flickr.com (CC BY-SA 2.0))

    Ikke bruk soverommet som oppholdsrom eller kontor, men la det være forbeholdt soving. Lyset fra skjermene til nettbrett, mobilen og PC'en din kan bidra til at kroppen ikke klarer å finne til ro. Det finnes også undersøkelser som peker mot at man bør begrense hvor mye TV man ser før man legger seg.


  6. Ikke vær for raus på middagshvilen


    Det er ikke noe i veien for å ta seg en cowboystrekk på ettermiddagen, men den burde begrenses til mellom 10 og 30 minutter. Sover du lengre enn det vil det være med på å ødelegge for nattesøvnen.


  7. Gå til sengs nydusjet


    (FOTO: Andrew Magill, Flickr.com (CC BY 2.0))

    En varm dusj før sengetid, og endringen i kroppstemperatur, gjør at man blir litt sigen i kroppen og kan være med på å gjøre deg trøtt. Og det finnes få ting bedre enn å legge seg nydusjet i oppredd seng med rene laken.




Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder