Er du ofte sliten og gretten? Da bør du spise disse 7 matvarene

7 matvarer som gir deg ekstra energi.

Er du en av dem som ofte har lite energi, føler deg gretten, sløv og trøtt?

Det kan ha noe med kostholdet ditt å gjøre. Ifølge ernæringsfysiolog Rick Hay bør du derfor bytte til energigivende mat, skriver Daily Mail.

Les også: Disse kveldsrutinene gir deg en mye bedre morgen

Hay har samlet syv av de matvarene han mener du bør spise mer av:

Søtpotet


(FOTO: NTB scanpix)

Er det noe som har blitt mer og mer populært å ha i det norske kjøleskapet, er det søtpoteten. Og det er det flere årsaker til.

For å få mer energi bør du bytte ut pasta, ris og brød med søtpotet, mener Hay. I tillegg vil du holde deg mett lengre når du spiser mat med et høyt fiberinnhold, skriver KK.no.

Les også: 7 grunner til at du bør spise masse søtpotet

Og skal vi tro Aftenposten inneholder søtpoteten mer sukker enn vanlig potet, likevel er den en fin kilde til fiber, vitaminer og antioksidanter. Dessuten inneholder søtpotet mindre stivelse (raske karbohydrater) enn vanlige poteter.

Daily Mail skriver at søtpoteten har alle de viktige næringsstoffene som gir deg ekstra energi.

Banan og mandelsmør


(FOTO: NTB scanpix)

Banan og mandelsmør trekker Hay fram som en av sine favoritter. Årsaken til dette er kombinasjonen av energien som kommer fra fruktsukker, sammen med magnesium og aminosyrene i banan. I tillegg får du i deg B-vitaminer og proteiner i mandelsmøret som gir en jevn tilførsel av energi.

Det har vært en banan-debatt i Norge, og enkelte mener bananen ikke er det man bør dytte i seg, særlig for de som er opptatt av vekt.

Ifølge Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog og kostholdsrådgiver for Bama, inneholder den noe mer kalorier per enhet, men det er ingen grunn til å kutte den ut.

- Om vi går bananen etter i sømmene, ser vi raskt at den ikke akkurat er noen fettbombe. En gjennomsnittlig stor banan inneholder faktisk mindre enn et halvt gram fett. Og dette fettet inneholder sunne plantesteroler, som er stoffer vi mennesker har nytte av, sier hun til KK.no.

Ifølge en studie fra 2012, gjort av Appalachian State University, konkluderte forskerne at bananer var like gunstig som sportsdrikke når det gjaldt energinivå, bare at bananen er naturlig.

Maca


(FOTO: Colourbox)

Maca, som er en rot som tilhører reddik-familien, er oftes tilgjengelig i pulverform. I løpet av de siste årene har denne blitt svært populær, da det inneholder en rekke næringsstoffer, skriver Daily Mail.

Blant annet er Maca rik på vitaminer som B, C og E. Det inneholder også kalsium, sink, jern, magnesium og aminosyrer. Ifølge nettsiden Veg Kitchen skal Maca også balansere hormoner, samt lindre menstrasjonssmerter, humørsvingninger og kramper. De råder ikke gravide eller ammende å ta Maca.

Likevel er det ikke alle nettbutikker som selger lovlige naturmidler, skriver Dagbladet. Så her må man være obs på at nettsiden er lovlig.

Spinat


(FOTO: NTB scanpix)

Vi har alle hørt historien om Skipper'n og spinat. Men Skipper'n hadde rett han: Det er flere fordeler med de grønne bladene.

Ifølge ernæringsfysiolog, Gunn Helene Arsky, er spinaten en god kilde til folat, vitamin K og vitamin A i form av karotenoider. Den er også en kilde til riboflavin, vitamin C, kalsium, jern og en rekke antioksidanter og fytokjemikalier, skriver Klikk.no.

- Spinat er en svært næringsrik bladgrønnsak. Under den grønne fargen ligger det store mengder av oransje karotenoider som kroppen kan omdanne til aktivt vitamin A ved behov. Vitamin A er viktig for synet, huden og fosterutvikling. Karotenoidene er sterke antioksidanter som beskytter kroppen mot skadelige frie radikaler, sier Arsky til nettsiden og legger til:

- De reduserer dermed risikoen for hjerte- og karsykdommer og kreft ved å forhindre skade på celler, kroppsvev og arvestoff.

Spinaten inneholder også magnesium som ikke bare bidrar til å øke cellenes energiproduksjon, men kan også ha en avslappende effekt som kan bidra til bedre søvnkvalitet, skriver Daily Mail.

Honning


(FOTO: Colourbox)

Honning er ikke bare søtt og godt, men det inneholder også helsebringende stoffer du kan nyte godt av, skriver NRK.

Sukker og honning inneholder like mange kalorier, likevel kan det være lurt å bytte ut sukker med honning i ny og ne. For når du spiser honning, får du i deg mange sporstoffer som kroppen trenger - og som ikke finnes i sukker.

Ernæringsekspert Erik Arnesen mener derimot at dette er misvisende.

- Å si at honning er sunnere enn sukker, er misvisende. Det er like tomme kalorier i det som i sukker og sirup, sier han til Aftenposten.

Fedon Lindberg som er kostholdsekspert og spesialist i indremedisin, mener at man bør unngå å spise både honning og sukker ofte, eller i store mengder.

- Men om jeg måtte velge mellom sukker og honning, ville jeg valgt honning. Det er fordi det er et naturprodukt som også inneholder vitaminer, mineraler, antioksidanter og probiotiske stoffer. Dette har ikke sukkeret, sier Lindberg til avisa.

Ifølge KK.no er honningen full av polyfenoler, som linkes til redusert kreftrisiko, og som kan hjelpe mot både høyt kolesterol og hjertesykdommer.

Laks


(FOTO: NTB scanpix)

Omega 3 og vitamin-B som du finner i laks, bidrar til å produsere energi og hjelpe hjernens funksjon. Skal vi tro ernæringsfysiolog Rick Hay, bør du spise mer laks om du ofte føler deg slapp og gretten. Fisken bidrar nemlig både de kognitive funksjonene og humør på samme tid.

Frø


(FOTO: NTB scanpix / Colourbox)

Solsikkefrø, gresskarkjerner og chiafrø er noe av de beste snacksen du kan spise for energi. Ifølge Daily Mail er de er fulle av mineraler, fiber og essensielle fettsyrer som bidrar med energi og utholdenhet.

Tara.no skriver at frø har en rensende effekt og samler opp slaggprodukter og giftstoffer, som hjelper å få dem ut av kroppen og systemet. Dessuten er de rike på fiber og sunt fett.

Chiafrø, som har tatt verden med storm, er fullt av viktige næringsstoffer. De inneholder lite kalorier og godt med fiber, og de har en unik evne til å fylle magen og gi metthetsfølelse, skriver KK.no.

I tillegg kan frøet gi deg mer energi og utholdenhet. Det skal i tillegg ha en positiv innvirkning på vekttap, og kan senke blodsukkeret.

Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Ny varebil med rask lading

ELBIL24.NO

Ny varebil med rask lading

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder