Eksperter: Dette sier sovestillingen om deg

Her er 8 spørsmål og svar om søvn.




  1. Hva sier sovestillingen om deg?


    Det har de siste årene blitt gjort flere studier som går på personlighet og sovestillinger. Blant forskerne er kroppsspråk-ekspert Robert Phipps og søvnekspert Chris Idzikowski som er hovedforfatterne bak to forskjellige studier, publisert i henholdsvis 2012 og 2014.

    Her er det viktigste fra de to studiene:

    Fosterstilling: Dette er en stilling for folk som bekymrer seg mye. De som sover på denne måten er svært samvittighetsfulle, mener Phipps. I den siste studien konkluderte Idzikowski med at de som sover i fosterstilling kan virke sjenerte ved nye bekjentskap, men at de slapper fort av.

    Tømmerstokk (på siden, rett ut med armene ned): Phipps mener at de som sover i denne stillingen er mer sjefete og sta enn andre mennesker. De regnes også for å være sosiale og utadvendte mennesker, mener Idzikowski.

    Lengtende stilling (på siden med armene frem): Dette er stillingen for drømmerne og de som ønsker å få noe mer ut av livet enn det de allerede har. Idzikowski mener også disse kan være åpne av natur, men også mistenksomme og kyniske.

    Fritt fall (ansiktet ned og armene utstrakt): Mennesker som sover på denne måten er ifølge Phipps engstelige og føler at de mangler kontroll. I studien fra 2014 konkluderer forskerne med at personer som sover på denne måten ikke liker kritikk eller ekstreme situasjoner.

    Kilde: ABC Nyheter.


  2. Hva er den beste sovestillingen?


    Nå vet vi hva sovestillingen sier om oss, men hva er egentlig best for oss? Mange eksperter mener det er vanskelig å rangere sovestillingene fra best til dårligst ettersom dette er veldig induviduelt fra person til person. Men CNN har forhørt seg med eksperter som likevel hevder å sitte på fasiten.

    De mener at det beste er å sove på ryggen. Hvorfor? Jo, sovestillingen gjør at ryggsøylen, hodet og nakken blir minst mulig utsatt for trykkbelastninger. Den skal visstnok også være best for utseende vårt ettersom ingenting presser mot ansiktet.

    Den nest beste sovestillingen er å ligge på siden.


  3. Hvordan temperatur bør soverommet ha?


    Skal man ha vinduet oppe? Eller igjen? Dette er en evig diskusjon på soverommet for mange. Ståle Pallesen, professor i psykologi ved Universitetet i Bergen, sier til Dinside at soverommet ikke bør være for kaldt.

    Han mener det beste er når kroppen genererer like mye varme som den mister til omgivelsene.

    - Hvis du bruker en vanlig helårsdyne og sover med undertøyet på, så bør romtemperaturen ligge på rundt 18 til 20 grader, sier Pallesen til Dinside


  4. Hva bør man ha på seg?


    Mange leger og søvneksperter er enige om at man helst bør sove naken. Man bør i hvert fall unngå tettsittende plagg, skriver TV 2.

    Når du sover vil kroppstemperaturen din synke etter hvor dypt du sover, ifølge en studie utført av The American Academy of Sleep Medicine. Hvis du sover med for eksempel t-skjorte eller pysjamas kan det føre til en høyere kroppstemperatur og dermed dårligere søvn.

    Ved å sove naken gjør du underlivet en tjeneste. For det er faktisk slik at jo mer luft underlivet ditt får, jo større er sjansen for at du ikke får diverse underlivsplager, skriver KK.no.


  5. Hvorfor trenger kvinner mer søvn enn menn?


    På nettsiden Jawbone kommer det fram at kvinner i gjennomsnittet sover cirka 20 minutter mer enn menn hver natt.

    Og det er kanskje ikke så rart:

    Forskere ved Duke University i Nord-Carolina hevder nemlig at kvinner faktisk trenger mer søvn enn menn. Ifølge Daily Mail er grunnen til dette at kvinner gjør flere ting på en gang.

    – Jo mer du bruker hjernen din i løpet av dagen, jo mer har du bruk for restituering og søvn, sier Jim Horne til Science World Report og legger til:

    – I løpet av søvnen vil cortex, som har ansvaret for hjerneaktiviteten for blant annet tanker, hukommelse, språk, frakoble seg fra sansene og begynner å gjenoppbygge seg selv.


  6. Hvor mye søvn trenger du egentlig?


    Hvor mye søvn du har behov for avhenger av blant annet av alder og helsetilstand. Etter å ha analysert et hundretalls forskningsartikler om søvn, har National Sleep Foundation utarbeidet en anbefaling, skriver Forskning.no.

    Voksne mellom 18 og 64 år trenger syv til ni timer søvn hver natt. Når du bikker 65 år, kan kroppen nøye seg med syv til åtte timer. Det er småbarn og ungdommer som har behov for mest søvn. En nyfødt trenger 14-17 timer i døgnet, mens et skolebarn bør sove ni til elleve timer.

    Søvnekspert og professor i psykologi ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen, påpeker at anbefalingene er veiledende og at man skal ta de med en klype salt.

    Mistenker du at du har et søvnproblem? Test deg selv med Norsk Helseinformatikk sin søvnkalkulator.


  7. Hvorfor rykker du rett før du sovner?


    Hvis du stadig opplever at kroppen rykker til like før du sovner, er du lagt fra alene. Hele syv av ti får slike rykninger, skriver NRK. Akkurat hvorfor vi får muskelsammentrekningerne er ikke forskerne helt sikre på, men de har flere teorier:

    Evolusjonsteorien: Søvnekspert Bjørn Bjorvatn sier til NRK at rykningene kan ha hatt en viss funksjon tidligere. Det kan ha vært kroppens måte å varsle om at du er i ferd med å sovne. Funksjonen kan ha vært nyttig i farlige situasjoner hvor man måtte holde seg våken.

    Feil-aktiveringsteorien: Hjernens aktivitetsnivå er lavere når vi sover. På veien mot senket aktivitetsnivå møter vi små humper, forklarer Forskning.no. De kan gjøre at det inntreffer små feil-aktiveringer som gjør at et bein eller en arm rykker til.

    Drømmeteorien: Vi går gjennom flere stadier i løpet av tiden vi sover, forklarer søvnekspert Gaby Badre til Side2. Hvis du går inn i REM-søvn tidligere enn det kroppen er klar for, kan du rykke til og vri deg når du drømmer. Vanligvis er musklene paralysert når du drømmer, men rykningene kan oppstå om du er stresset, veldig trøtt eller har uregelmessig søvnmønster.


  8. Blir man mer uthvilt ved å slumre?


    De fleste har nok vært fristet til å slumre både fire og fem ganger når alarmen ringer altfor tidlig om morgenen. Men om du vil komme deg opp tidsnok, er slumring noe av det verste du kan gjøre.

    Du kan faktisk risikere å bli enda mer trøtt, skriver NRK. De har snakket med norske søvnforskere som anbefaler folk å ligge langt unna slumreknappen.

    – Jeg vil heller anbefale å sove den ekstra halvtimen, i stedet for å bli vekket igjen og igjen, sier Bjørn Bjorvatn, professor og leder av Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer, til NRK.no

    Ved slumring blir søvnkvaliteten lettere og mer oppstykket, noe som gir dårligere søvnkvalitet.




Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Elbiler bulker mest

ELBIL24.NO

Elbiler bulker mest

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder