Eksperter: Dette er de beste og verste sovestillingene

Den store taperen kan gi deg problemer med ryggen.



Vi mennesker sover rundt én tredjedel av livene våre, og det er naturligvis helt avgjørende for oss å få en god natts søvn.

Ifølge KK sover 95 prosent av oss i den samme sovestillingen hver natt, men det kanskje ikke så mange som vet er at stillingen kan ha en del å si for helsen vår.

Flere eksperter mener det er vanskelig å rangere sovestillingene fra best til dårligst ettersom dette er veldig induviduelt fra person til person. Men CNN har forhørt seg med eksperter som likevel hevder å sitte på fasiten.

Her er sovestillingene fra best til verst:




  1. Best: På ryggen


    (FOTO: Colourbox)

    Dette er den store vinneren, ifølge de amerikanske eksperten. Hvorfor? Jo, sovestillingen gjør at ryggsøylen, hodet og nakken blir minst mulig utsatt for trykkbelastninger.

    Den skal visstnok også være best for utseende vårt.

    – Posisjonen forhindrer rynker fordi ingenting presser mot ansiktet ditt. Og vekten av brystene dine støttes fullt ut, noe som forebygger hengepupper, sier Dee Anna Glaser, professor i dermatologi ved Saint Louis University, til CNNs Health.com.


  2. Nest best: På siden


    (FOTO: Colourbox)

    Denne sovestillingen, også kjent som «rekreasjons»-stillingen, skal være den nest beste for kroppen din. Ekspertene trekker frem at man ligger med rett ryggrad - altså langstrakt - noe som reduserer mulighetene for smerter i øvre del av kroppen, skriver NRK.

    Dette er en fin posisjon for generell helse, og kan forhindre sure oppstøt og fordøyelsesproblemer. Men det finnes også noen ulemper med å ligge på denne måten:

    Stillingen kan blant annet gi deg hengepupper og problemer med markerte rynker, ettersom du presser ansiktet ned i puten.


  3. Ikke ideell: Fosterstilling


    (FOTO: David Terrazas Morales / Corbis / NTB scanpix)

    En favoritt blant svært mange, men stillingen skal visst ikke være så bra for nakke og rygg. Ekspertene mener i hvert fall at man bør unngå å sove på denne måten med altfor krum rygg.

    Sammy Margo, fysioterapeut og forfatter av «The Good Sleep Guide», sier til KK at du bør være spesielt obs hvis du har problemer med ryggen.

    - Har du smerte i nederste del av ryggen, er det spesielt viktig å passe på at nakken og ryggraden alltid ligger i linje, og at du ikke vrir hoftene eller underlivet. Ved å vri kroppen i ulike retninger kan du forverre smertene, sier hun.

    Margo virker imidlertid mer positiv til stillingen enn ekspertene CNN har vært i kontakt med. I den samme KK-artikkelen forteller hun at fosterstillingen kan motvirke smerter i nedre del av ryggen.

    - I løpet av dagen blir ryggraden utsatt for ulike gravitasjonskrefter som legger mye press på ryggskivene. Når du sover i fosterstilling og det ikke er noe trykk på ryggen, vil vannet i kroppen trekkes mot disse skivene og hjelpe til med å reparere slitasje, sier Margo.


  4. Verst: På magen


    (FOTO: Colourbox)

    Dette er den store taperen. Du snorker mindre ved å ligge på magen, men stillingen kan gi deg problemer med blant annet rygg og nakke.

    - Stillingen legger press på ledd og muskler, noe som kan irritere nerver og føre til smerter, nummenhet og kribling, sier kiropraktor Steven Diamant til Health.

    Marit Føien ved Oslo Naprapatklinikk, har tidligere forklart KK at man ikke bør ligge på magen så lenge det ikke finnes en medisinsk grunn for det.

    - Du ligger mange timer hver natt og sover du på magen, vil du etter hvert kunne få en langvarig irritasjon på ryggvirvelen, sier Føien.

    Det å ligge på magen er heller ikke heldig for huden.


Kilder: CNN (artikkel publisert i 2011) / KK / NRK / TV 2



Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder