Annonse

Dette skjer når du ser på TV i mange timer i strekk

Hva du ser på påvirker hjernen din på forskjellige måter.


Du kjenner kanskje til det. Planen var å bare se én episode av favorittserien, men så ble det så spennende at du plutselig har blitt sittende i mange timer. Plutselig er du inne i et seriemaraton.


Men hva skjer med oss når vi ser på TV i 10-15 timer i strekk? Her er noen av konsekvensene.





  1. Hjernen kan bli sløv


    Ifølge Andread Lieberoth, forsker på spillpsykologi ved Aarhus Universitet, vil hjernen bli sløv om du ikke trener den. Når vi ser på TV i mange timer i strekk blir ikke hjernen så aktivisert.

    – Den gode nyheten er at hjernen reparerer seg selv. Du blir ikke zombie selv om du i en kort periode i livet har lavt nivå av noen nevrotransmittere, eller om noen nerveforbindelser ikke blir trent. Det gjør bare at hjernen trenger litt tid på å komme tilbake i form, sier Lieberoth til Videnskab.dk.


  2. Hjernen kan få en sårt tiltrengt pustepause


    Men, det fører ikke bare til sløvhet. Ifølge Lieberoth kan det å se på TV gjøre at hjernen lader seg opp igjen etter en stressende hverdag.


  3. Du reagerer forskjellig på ulike typer program


    Det er forskjell på hvilke serier du ser. Ifølge Den delen av hjernen som knytter relasjoner til andre, blant annet aktiv når du ser TV-programmer som «Friends». Dermed kan de gi oss en liten dose av de kjemikaliene som er knyttet til kjærlighet og vennskap, som kan være sunt for oss.

    Ser du ubehagelige serier kan du derimot bli mer aggressiv. Lieberoth sier til vitenskab.dk at folk som bruker mye tid på å spille zombie-dataspill ikke blir voldelige, men at hjernen venner seg til å reagere med skepsis på nye mennesker.


  4. Det kan bli vanskeligere å sovne


    Om du fortsetter TV-tittingen også opp mot leggetid kan det føre til at det blir vanskeligere å sove, skriver forskning.no.

    Det blålige lyset fra mobilen, nettbrettet, flatskjerm-TV eller laptopen forstyrrer nemlig hjernens naturlige, kjemiske balanse.

    På dagtid har vi lave nivåer av søvnhormonet melatonin. Når det blir mørkt starter produksjonen opp igjen, og melatonin-nivåene går opp. Både dagslys og skjermlys har blå bølgelengde, dermed blir hjernen lurt av lyset fra skjermen til å tro at det fortsatt er dag.

    Dermed kommer ikke melatonin-produksjonen i gang når den skal.


  5. Du kan få helseplager av stillesitting


    Å sitte stille ofte, og i mange timer i strekk, er heller ikke bra for kroppen.

    Nesten 700 000 europeere dør årlig på grunn av manglende aktivitet. Det viser en undersøkelse fra 2014 gjort over tolv år, som blant annet Norges idrettshøgskole og universitetet i Cambridge står bak, skriver NRK.

    Det er dobbelt så mange som de som mister livet på grunn av fedme.

    Det er godt dokumentert at den samlede tiden man sitter i ro i løpet av en dag er en selvstendig faktor for dårligere helse, og sykdommer som diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer, ifølge Helsedirektoratet.


KILDER: Videnskab.dk, forskning.no, NRK, helsenorge.no.


Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder