Annonse

Dette skjer hvis du dropper treningen i to uker

De negative effektene merkes ganske fort!



Det er sikkert flere av oss som kan kjenne på at hverdagen er litt for hektisk mellom jobb, diverse gjøremål og trening.

Av og til kan man sikkert tenke seg at det ville vært kjekt å bare ta seg en uke, eller to, der man ligger på sofaen, gjennomfører et serie-maraton og bare slapper av.

Men det er ikke nødvendigvis lurt.

Dette kan du risikere at skjer med kroppen hvis du stopper å trene:


 


  1. Du kan kjenne deg mer stresset


    Anxiety and Depression Association of America (AADA) skriver på sine nettsider at regelmessig trening er med på redusere følelse av stress og bedre humøret ditt. Det er jo ikke uten grunn man sier at trening gir energi og overskudd.

    Når du slutter å trene risikerer du at disse effektene avtar, og at humøret blir dårligere noe som igjen kan føre til du blir mer stresset.


  2. Du får høyere blodsukkernivå


    Når du spiser øker blodsukkernivået i kroppen din, og når du trener synker blodsukkeret fordi musklene og resten av kroppen tar til seg det de trenger.

    Om du dropper treningen skal det ikke mer til enn fem dager før blodsukkernivået holder seg på det samme høye nivået som etter et måltid, skriver Menshealth.com. Og hvis du fortsetter å være innaktiv kan du risikere blant annet diabetes.


  3. Det kan føre til søvnproblemer og dårlig humør


    Klikk.no skriver at når du har vært i fysisk aktivitet sover du bedre enn hvis du har plantet deg i sofaen og ikke vært i noen fysisk aktivitet.

    Dersom du plutselig tar en pause fra treningen så kan dette påvirke nattesøvnen i negativ retning. Humøret ditt blir dårlige, du blir mer sliten og kan miste lysten på å trene. Du fanges i en ond sirkel.


  4. Du blir svakere (men ikke umiddelbart)


    Det er nok ikke overaskende informasjon at man blir svakere hvis og når man slutter å trene, men det som kanskje kan være ny informasjon er hvor lang tid det tar.

    Ifølge Dagens Næringsliv kommer det ikke en nedgang i maksimal muskelkraft før etter omtrent tre uker med treningsfri. Men når det først skjer så fortsetter nedgangen i samme tempo, om ikke raskere enn hva opptreningen gjør.


Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder