Derfor er du konstant trøtt

Årsaken kan finnes i denne artikkelen.



Mange føler seg alltid trøtt selv etter 7-8 timers søvn. Jobb og skole blir et ork, og når du er hjemme frister det mest å ligge langflat på sofaen.

Det kan finnes mange grunner til at du aldri blir helt uthvilt.

SOL har samlet noen av dem:




  1. Du spiser for lite eller feil


    Bommer du på kostholdet, kan deg koste deg dyrt. NRK skriver at vi bør satse på mat som holder blodsukkere jevnt.

    Man bør alltid få i seg frokost og få i seg nok proteiner og riktige karbohydrater til hvert måltid.


  2. Du jobber i turnus


    En studie fra 2014 viser at hjernen din eldes fortere hvis du jobber skiftvakter og i turnus over en lengre periode. Mange opplever også at de aldri blir helt uthvilt fordi arbeidet forstyrrer den indre klokken, skriver Dinside.

    I artikkelen tipses det om å begrense dagslyset når kroppen først trenger hvile, slik at du lettere får sove.


  3. Du drikker for mye alkohol


    Å drikke mye alkohol regelmessig kan føre til depressive symptomer og dårlig søvn, skriver Nhi.no.

    I artikkelen står det at ett eller to glass med rødvin kan hjelpe deg til å sovne om kvelden, men at søvnen likevel ikke blir spesielt dyp.


  4. Du utsetter stress-relaterte problemer


    I et intervju med Daily Mirror sier Martin Budd, naprapat og forfatteren bak boken "Why Am I So Exhausted?", følgende:

    - Litt stress bidrar til å holde oss på tå-hev, men langvarig stress - for eksempel relatert til jobben eller samlivsproblemer - kan slite ut kroppen, sier Budd.


  5.  Du har blodmangel


    Blodmangel, eller anemi som det heter på fagspråket, er i mange tilfeller en av hovedårsakene til at kvinner aldri føler seg uthvilt, skriver Tara. Dette innebærer rett og slett at man har for lite hemoglobin i blodet.

    Det kan være flere årsaker til dette, og det finnes flere behandlinger.


  6. Du får i deg for mye koffein


    Tror du dette kan være problemet til at du alltid er trøtt, kan det være lurt å kutte ned på koffeinholdige drikker.

    Koffein er for mange så oppkvikkende at det ødelegger nattesøvnen. Ifølge NRK viser en studie at koffein seks timer før leggetid kan forstyrre søvnen.


  7.  Du bruker mobil eller PC på sengekanten


    Her vil nok mange kjenne seg igjen: Du surfer ut i de sene nattestimer, og når du først har lagt fra deg mobilen eller pc-en, får du ikke sove.

    - Lyset fra skjermen gjør at du kan lure hjernen din til å tro at det er på tide å stå opp, og du vil kunne få problemer med å sovne, sier Jelena Mrdalj, rådgiver hos Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer (SOVno), til Kvinneguiden.

    En løsning til dette problemet, er å ha en fast "slå-av tid".


  8. Du er perfeksjonist


    Mange streber etter å være perfekt og jobber lenger enn nødvendig, noe som kan gjøre at man blir utbrent.

    - Setter du deg mål som er umulige å oppnå, blir du aldri fornøyd, sier psykologiprofessor Irene S. Levine fra New York University School of Medicine til nettstedet health.com

    Det er viktig å lære seg å si nei til deg selv, venner og sjefen. Sier du ja hver gang, kan det gå utover energien din.


  9.  Du trener for lite


    Etter en hard treningsøkt er det helt vanlig å føle seg sliten og trøtt. Men trener du regelmessig trening, vil du trolig sove bedre på nettene og få mer energi på dagtid, skriver Nhi.no.




  10. Andre grunner til tretthet


    Tilstander som kronisk utmattelsessyndrom, søvnapne, lavt stoffskifte, depresjon, diabetes og cøliaki kan også gjøre at du føler deg trøtt.




Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Formel E forklart fra innsiden

ELBIL24.NO

Formel E forklart fra innsiden

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder