Annonse

Derfor bør du spise mer blåbær

Spis en neve hver dag.

Visste du at blåbær er blant topp fem over matvarer med mye antioksidanter? I 2014 kåret norske ernæringseksperter blåbær til en av de fem sunneste matvarene du kan spise. Ekspertene mener vi spiser for lite bær, som fint kan være en av fem om dagen.

Blåbær generelt veldig bra for deg og det lille bæret har utallige helseeffekter. SOL har samlet noen av dem: 

Gull for synet


Er det noe du bør spise for synets skyld, er det bær. Det har lenge vært kjent at blåbær er bra for synet og kan hindre synstap som følge av aldring. Dette er fordi de er fulle av antocyaniner antioksidanter.

- Aller best dokumentert er antocyaninenes effektivitet når det gjelder forebygging av skarpsynsvekkelse, grå stær og problemer med mørkesynet, forteller ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky, til KK.no.

I tillegg til blåbær, er også solbær, bjørnebær, røde og blå druer, moreller og kirsebær, gull verdt for synet ditt.


Full av sunne næringsstoffer


Blåbær er en vitaminbombe og er spesielt rike på vitamin C, A og sink.

- Forskning viser at blåbær inneholder mineraler, c-vitaminer, naturlig fiber og fruktsyrer - og ikke minst antioksidanter, sier informasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og kjøtt, Britt Kåsin til NRK

Reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer


Ifølge nettsiden Livestrong.com er blåbær fett- og kalorifattige, noe som gjør at det er et perfekt tilskudd til et variert kosthold.

Men det er ikke den eneste grunnen til at bæret er så sunt. Ifølge KK.no kan de også være svært bra hjertet ditt.

Blåbær er nemlig proppfulle av flavonoider, som reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer ved å forhindre blodpropp. 

Videre skriver nettsiden at om du kombinerer linfrø sammen med blåbærene øker du denne effekten enda mer. Dette er fordi linfrø er en av de beste kildene til omega-3 fettstyrer, som senker nivået av skadelig kolesterol og reduserer risikoen for hjerteinfarkt.


Blåbær kan bidra mot diabetes 2


Frukt og bær inneholder i varierende grad både fibre, antioksidanter samt andre kjemiske forbindelser som kan påvirke kroppen, skriver Forskning.no. De viser til en studie utført av Brigham and Women's Hospital og Harvard School of Public Health.

- Funnene våre gir ny dokumentasjon på at visse enkeltstående frukter kan være spesielt gunstige for å redusere risikoen for diabetes 2, sier ernæringsforsker Qi Sun ved Brigham and Women's Hospital.

Og det er særlig blåbær, druer, epler og pærer som fremheves i studien. 23 prosent av dem som spiste minst to porsjoner ukentlig hadde lavere diabetes 2-risiko enn folk som spiste svært lite - mindre enn en porsjon i måneden.

Kan bryte ned fettceller i kroppen


Ifølge en studie utført av Texas Woman's University kommer det fram at polyfenoler kan kutte antall fettceller i kroppen med 73 prosent.

- Sjansen er der for at blåbær også kan bidra til å redusere sjansen for at fettvev dannes i kroppen, sier studiens forfatter Shiwani Moghe.

Resultatene viste at den høyeste dosen av polyfenoler fra blåbær reduserte 75 prosent av lipidene i mus, men selv den laveste dosen kuttet antall fettceller med 27 prosent, skriver KK.no.

- Vi må også teste denne dosen på mennesker, for å forsikre oss om at det ikke er noen skadelige bivirkninger, og for å finne ut hvilken dose som er mest effektiv, sier Shiwani.


Hjelper mot forstoppelse


Treg eller en forstoppet mage er noe de fleste har opplevd. Og er du uheldig å opplever det igjen bør du hive innpå med en neve blåbær.

Blåbær er nemlig ikke bare full av antioksidanter, de er også fulle av fiber som får fart på fordøyelsen, skriver KK.no.

Men husk: Dette gjelder friske eller tinte blåbær. Spiser du tørkede blåbær bremser du fordøyelsen.

Kan motvirke kreft


Flere studier viser også at bæret kan motvirke og forebygge ulike typer kreft, samt senke innholdet av kolesterol i blodet.

I en rekke eksperimenter oppdaget forskere fra Ohio State University blant annet at mørke bær tok livet av en femtedel av kreftcellene, skriver VG.

I flere forsøk på mus har det vist seg at inntak av blåbær motvirker kreft ved å svekke veksten av kreftceller og hindre at cellene sprer seg. Likevel kan ikke forskning på dyr direkte overføres til mennesker.

- Vi vet at det er gunstig å spise frukt og grønnsaker, men vi er usikre på hvilke stoffer som virker i forhold til kreft og hvilke stoffer som tas opp i kroppen. Og dessuten er alle kreftceller forskjellige, sier ernæringsfysiolog, Hanna Hånes, til VG.

Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder