Annonse

Derfor bør du spise en håndfull valnøtter før du legger deg

En av de sunneste nøttene du kan spise.

Selv om nøtter inneholder mye kalorier, betyr det ikke at du bør slutte helt å spise nøtter.

Valnøtter lovprises som en av de sunneste nøttene man kan spise, og de har en haug med helsefordeler som er bra for deg: 

Bedre søvn


I en tidligere artikkel fra NRK skrives det at valnøtter kan hjelpe deg å sove bedre. Ifølge statskanalen kan en håndfull valnøtter før leggetid virke positivt på nattesøvnen.

Årsaken skal være at nøttene inneholder hormonet melatonin, som bedrer søvnmønsteret.

Beskytte hjernen


I en tidligere studie publisert i Journal of Alzheimer's Disease kommer det fram at valnøtter kan beskytte hjernen mot aldersrelaterte problemer senere i livet, skriver KK.no.

Studien inkluderte 447 personer, som var i alderen 55 til 80 år, og forskerne kunne se at valnøtter hadde en sammenheng med bedre hukommelse hos deltakerne, i motsetning til andre nøtter.

Skal ha positiv innvirking på sædkvaliteten


Sædcellene til menn som spiser nøtter framstår mer levedyktige, beveger seg bedre og har en sterk form og oppbygning, skriver Forskning.no.

Dette rapporterer amerikanske forskere ved University of California i tidsskriftet Biology of Reproduction.

Også nettsiden Mens Fitness skriver at valnøtter skal være bra for fruktbarheten til menn. Noen av årsakene er at valnøtter er en god kilde til omega-3, som sammen med andre flerumettede fettsyrer, er nødvendig for kvaliteten på sædcellene.

(FOTO: Colourbox)

Kan være forebyggende for ulike krefttyper


Ifølge en fersk studie utført ved Universitat Rovira i Spania, kan de som spiser valnøtter flere ganger i uken redusere risikoen for å dø av kreft eller hjerte- og karsykdommer med 45 prosent, skriver Godt.no.

VG har tidligere skrevet om forskere som fant en ny forebyggende faktor mot kreft etter å ha foret mus med valnøtter. Forekomsten av kreftsvulster hos musene sank betraktelig.

Doktor Elaine Hardman ved Marshall University School of Medicine som gjennomførte forskningsprosjektet fortalte til BBC at valnøtter helt klart bidro til et sunt kosthold som kan redusere risikoen for brystkreft.

Ifølge Abc Nyheter får du også i deg kostfiber, som er bra for tarmene, om du spiser. Det kan være med å senke kolesterolet, samt forebygge tarmkreft og hemorider.

Bra for hår og hud


Valnøtter skal også være bra for håret ditt, skriver The Health Site. Dette er fordi de inneholder vitamin B7, som hjelper å bygge opp styrken i håret og reduserer hårtap.

Videre skriver nettsiden at valnøtter er rike på vitamin B og antioksidanter som er med på å forebygge rynker.

Kan hjelpe deg ned i vekt


Ifølge en tidligere studie, som er publisert i New England Journal of Medicine, fant forskere ut at de som daglig spiste nøtter så ut til å være slankere enn de som ikke gjorde det.

Faktisk har nyere studier vist at nøtter kan virke slankende. I en studie fra 2011 kom det frem et en håndfull nøtter om dagen kan hjelpe deg med å holde appetitten under kontroll og dermed gå ned i vekt.

(FOTO: Colourbox)

Bra for hjertet


- Når du spiser nøtter får du i deg sunt, umettet fett som er bra for hjernen, hjertet og cellene generelt, forteller ernæringsfysiolog, Gunn Helene Arsky, i Bama til Abc Nyheter.

Valnøtter inneholder også mye antioksidanter, som ifølge nettsiden The Health Site, er svært effektivt mot hjertesykdommer.

Ifølge Arsky er det faktisk mer omega 3 per 100 gram valnøtter enn i både laks og ørret. Valnøtter kan derfor være svært viktig i kosten til dem som ikke spiser fet fisk eller tar tran. Videre forteller hun at omega 3 er viktig for både hjerte- og hjernehelse.

Lavere risiko for diabetes type 2


Norsk Helseinformatikk skriver at et regelmessig inntak av valnøtter er forbundet med lavere risiko for type 2-diabetes hos kvinner.
Nøtter, og spesielt valnøtter, har et høyt innhold av flerumettede fettsyrer og alfalinolensyre (ALA, plantebasert omega 3-fettsyre). Dette har vist seg å bedre risikofaktorer for hjertekarsykdommer.




For en stund tilbake fulgte forskerne ved Harvard School of Public Health i Boston hele 137.893 kvinnelige sykepleiere mellom 35 og 77 år i ti år, skriver KK.no. De ønsket nemlig å se hvor mange som utviklet type-2 diabetes.

Gjennom studien fulgte de kostholdet, vekt og kroppsfett tett. I tillegg så de på hvor mye nøtter og valnøtter sykepleierne spiste. Resultatene viste at ved å spise valnøtter én gang i uken kunne deltakerne redusere risikoen med 13 prosent, og 24 prosent ved å spise det to ganger i uken.

De som spiste valnøtter én til tre ganger i uken reduserte risikoen med fire prosent.



Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder