Annonse

Alltid bekymret? Disse triksene kan hjelpe deg

Og det finnes bekymringer som er fornuftige.

De fleste mennesker liker nok å tro at de er intelligente, rasjonelle skapninger som tar valgt ut fra hva de tenker. Sannheten er heller at valgene vi tar som regel gjøres ut fra hva og hvordan vi føler det der og da, skriver Big Think.

Hvordan skal vi da "velge" å ikke bekymre oss? Bekymringene vi har som holder oss våkne om kvelden. Bekymringene over valgene vi har tatt, eller valgene som kommer. Og aller verst: Bekymringer over at vi bekymrer oss for mye.

Spør deg selv: "Hva er det verste som kan skje?"


Forfatter av boken "How to Stop Worrying and Start Living", Dale Carnegie, kommer med flere tips om hvordan få bukt med bekymringene i hverdagen, skriver Motto.

Ifølge Carnegie er det en av metodene å først spørre seg selv hva som er det verste som kan skje. Deretter forbereder man seg selv på akseptere det verste som kan skje. Til sist prøver man å finne ut hvordan man ville løst situasjonen dersom det verst tenkelige skjedde.

(FOTO: Caleb Roenigk, Flickr.com (CC BY 2.0))

Skriv en liste over bekymringene


Det er ikke bestandig at det å bekymre seg er en dum ting, det er først når bekymringene blir irrasjonelle og "tar over" at det blir et problem.

– Dersom man møter en reell utfordring, problem eller en trussel så er det jo noe man faktisk burde bekymre seg over, sier psykiater og terapaut, Bruce Levin, til WebMD.

Administrerende direktør ved "American Institute for Cognitive Therapy", Robert L. Leahy, sier til nettstedet at en måte å komme bekymringene til livs er å lage en liste over, og så analysere, alle bekymringene dine.

På denne måten vil du få en oversikt over hvilke bekymringer du faktisk kan gjøre noe med, og hvilke bekymringer du må forsøke å glemme.

Aksepter at du bekymrer deg


Det er nok lettere sagt enn gjort, men du vil ha mer igjen for å forsøke, enn du vil ha dersom du ikke konfronterer hvorfor du bekymrer deg.

Et forskningstudie fra "University of Wisconsin-Milwaukee" fant ut at de som undertrykte, eller forsøkte å ignorere bekymringene sine endte opp med å være mer bekymret. De hadde også større sjanse for å bli deprimert eller utvikle angst enn de som klarte å akseptere at de var bekmret.

Fordelen ved å akseptere at bekymringer, i hvert fall noen, er en naturlig del av livet er første steg på å akseptere og så glemme nevnte bekymringer, skriver Huffington Post.

 

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder