9 gunner til at du kan drikke kaffen din med god samvittighet

Den lille sorte koppen kan gjøre underverker for helsen din.



De fleste av oss elsker lukta av nytraktet kaffe og mange er avhengig av kaffekoppen. Da er det jo godt nytt at den sorte drikken faktisk er bra for oss og helsa vår.

Kaffe er proppet full av antioksidanter og forskning viser at kaffe trolig er en av de sunneste drikkene.

SOL har samlet 9 grunner for hvorfor kaffe er bra for deg: 


Kunne ikke laste instagram



Lavere risiko for hjerneslag


Huffington Post skriver at personer som drikker store mengder kaffe og/eller grønn te hver dag, har en lavere risiko for hjerneslag enn dem som drikker sjelden kaffen.

Ifølge Fitnessbloggen skal kaffe også reduserer risikoen for sykdommer som Alzheimer og Parkinsons.

Kaffe + trening = bra


Et par kopper kaffe før trening virker ikke bare oppkvikkende, kaffen kan også redusere noe av ubehaget i muskler ved intens fysisk aktivitet, antyder studie.

Personer som ofte drikken det sorte gullet og de som til vanlig holder seg unna, kan oppleve å bli mindre sensitive for smerter i lårmusklene, skriver Forskning.no.

KK skriver at koffein nemlig kan ta knekken på noen av smertene du kan oppleve å få under en treningsøkt. En studie foretatt ved University of Georgia viser at om du drikker kaffe før treningen, kan det føre til at muskelsmertene du kan oppleve etter treningen kan reduseres med opptil 50 prosent.

Beskytter hjerte og hjerne


Ifølge Dinside og en studie fra 2008, kom det fram at kvinner som drakk mellom to og fem kopper kaffe per dag hadde 30 prosent lavere risiko for å dø som følge av kardiovaskulære sykdommer. Dette var sammenliknet med de som drakk mindre enn en kopp kaffe per måned.

KK skriver at studier har vist at kaffedrikkere får bedre hukommelse, og at risikoen for Alzheimers hos kaffeglade mennesker kan reduseres med opp til 30 prosent.

Dropp kaffe rett etter et måltid


Ifølge ernæringsfysiolog Therese F. Mathiesen bør ikke kaffen inntas sammen med måltider, men heller nytes mellom måltidene.

- Dette skyldes at garvesyren i kaffe og grønn te binder jernet fra maten og gjør det utilgjengelig for kroppen. Altså, jernet vil gå rett gjennom tarmen uten at det absorberes av kroppen, har Mathiesen uttalt til KK.no.

Vent til etter klokken 09.00 med kaffekoppen




Dersom du er av de mange av oss som våkner og tasser inn på kjøkkenet for å ordne deg en kaffekopp, så bør du revurdere vanen din, skriver Side2.

Ifølge nettsiden har forskere nemlig funnet ut at dersom de koffeinholdige dråpene konsumeres innen en time etter man har våknet, så får man ikke det fulle utbyttet av kaffen.

Skal man få størst utbytte av kaffen, bør man vente med den første koppen til etter klokken 9 om morgenen. Det vil si – er du av de som står opp mye tidligere eller mye senere enn de fleste, så har ikke det noe å si – stresshormonets nivå er høyest en time etter man våkner; det øker med opptil 50 prosent i den perioden.

Kaffe kan bidra til å holde deg slank


KK skriver at kaffe kan hjelpe å holde seg slank. Dette skyldes at koffein kan sette i gang stoffskifte og fettforbrenningen din - som samtidig reduserer risikoen for diabetes 2 og overvekt.

Ernæringsfysiolog, Cathrine Borchenius, tipser folk til å bytte ut latten og cappuccinoen med vanlig kaffe.

- Hvis du drikker for mye kaffe latte og cappuccino går du opp i vekt. Bytt heller til espresso eller vanlig, svart kaffe. Det smaker godt og er helt uten kalorier, sier hun til klikk.no.

Kaffe forbrenner fett og gir økt prestasjonsevne


Fitnessbloggen skriver at det er en god grunn til at du finner koffein i stort sett alt som er av fettforbrennende kosttilskudd.

Koffein øker både stoffskiftet og forbrenningen av fettsyrer, samtidig som det vil kunne øke prestasjonsevnen, gjennom flere mekanismer, inkludert økt mobilsering av fettsyrer fra fettcellene.

Koffein øker forbrenningen, øker mobiliseringen av fett og gjør at du presterer bedre, konkluderer Fitnessbloggen.

Kaffe kan gjøre deg smartere


Ifølge forskere ved Johns Hopkins University i USA skal koffein hjelpe deg å huske både bedre og mer.

Studien, som er publisert i tidskriftet Nature Neuroscience, viser at koffein forbedrer hukommelsen i opp til 24 timer, skriver KK.

Koffein som er den aktive ingrediensen i kaffe er en av de mest brukte psykoaktive stoffene som finnes, skriver Fitnessbloggen.

Studier viser at koffein kan gi deg bedre humør, kortere reaksjonstid, bedre hukommelse, mer årvåkenhet og bedre kognitiv funksjon.

Kaffe beskytter deg mot stress


Mange av oss elsker lukten av kaffe om morgenen. Har du noen gang tenkt at bare lukten av kaffe får deg til å våkne mer?

Ifølge Huffington Post viser det seg at aromaen fra kaffen i seg selv kan lege effekten av nattens søvnmangel. I en studie fra 2008, som ble publisert i Journal Agricultural and Food Chemistry beskyttet lukten av kaffe nervecellene fra stress for folk som hadde sovet lite.

Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Slik blir Porsche Taycan innvendig

ELBIL24.NO

Slik blir Porsche Taycan innvendig

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder