Annonse

7 treningsmyter mange faller for

Har du lurt på hvorfor du ikke kommer noen vei?

 

1. Du kan velge hvor du vil forbrenne fett.

Kroppen er ikke så himla opptatt av hvor den tar energien sin fra, bare den får den kjapt. Derfor er det veldig lite du kan gjøre for å påvirke hvor du forbrenner fett. Som Treningsforum skriver: såkalt punktforbrenning av fett er (enn så lenge) ikke mulig. Til gjengjeld er det fint mulig å miste fett uten å engang trene. Forskning.no har en glimrende gjennomgang av hva som skjer når kroppen mister fett.

2. Situps = flat mage.

Av samme grunn er det også veldig mange øvelser som gir større avkastning enn situps (Bergens Tidene) hvis du vil ha en flatere, slankere mage. - For å få lavere fettprosent er det først og fremst kondistrening som gjelder. Alt fra sykling, gåturer, joggeturer, saltimer og spinning er bra. fastslår basistrener og tidligere toppidrettsutøver Andrine Flemmen til Bergens Tidene. Om du først har presset ned fettprosenten og vil ha mer markerte magemuskler er situps og andre mageøvelser (Trening.no) derimot glimrende. (Foto: Colourbox) (Foto: Colourbox)

3. Noen har en svært høy medfødt forbrenning. Det er derfor de går ned i vekt.

Folk har definitivt ulik forbrenning, men forskjellen er langt mindre enn man skulle tro. - Vi forbrenner alle fett, og marginene vi snakker om her er små i forhold til de marginene folk kan hente i form av matvalgene de tar. De fleste har et altfor høyt inntak av sukker- og fett, og det fører til et stadig energioverskudd som hindrer kroppen å forbrenne fett, erklærer ernæringsekspert Siri Hollekim til Dagens Næringsliv. Til gjengjeld viser det seg at godt trente mennesker forbrenner noe mer under samme treningsaktivitet som utrente. En fin bonus, om ikke annet!

4. At du blir stor og muskuløs av å løfte vekter.

Om du ikke har drevet noe særlig med styrketrening, er det lett å tenke at muskelveksten kan ta overhånd og gi en svulmende fysikk du kanskje ikke synes er særlig tiltalende. Fitnessbloggen foreslår at særlig jenter vegrer seg for å løfte vekter i frykt for å få en drastisk endret figur. I realiteten vil det ta mange års svært målrettet trenings- og kostholdsinnsats å ende opp med en veldig muskuløs kropp. I stedet anbefaler Fitnessbloggen alle å bedrive styrketrening ofte. Det gjør deg sterkere, reduserer fettprosenten, gir en slankere fysikk og øker allmennhelsa. (Foto: Colourbox)(Foto: Colourbox)

5. At du må spise sunn mat for å gå ned i vekt. Eller at du ikke kan gå ned i vekt på en feit diett.

Regnestykket for vektforandringer er egentlig veldig enkelt: om du bruker mer energi enn du inntar, vil kroppen ta av fett- og muskellagrene sine og du går ned i vekt. Flere faktorer spiller inn (Sunn Skepsis), men på et overordnet plan er det slik kroppsvekt henger sammen. Dermed er det fullt mulig å gå ned i vekt selv om du bare spiser potetgull. Eller gå opp i vekt om du spiser store  mengder avokado og annen energirik frukt. Men alle er tjent med å spise sunt av andre grunner. Det styrker immunforsvaret, reduserer risikoen for alvorlige sykdommer og kan gi mer energi i hverdagen. For folk flest er NHIs råd for et balansert kosthold (NH) en glimrende mal.

6. At du må jogge eller løpe for å få effekt av treningen.

Siden du også forbrenner ekstra kalorier ved å gå, om enn ikke i samme tempo som om du løper eller jogger (Aktivtrening.com), er det fint mulig å gå stødig ned i vekt ved hjelp av gangturer. Til syvende og sist skjer vekttap som regel gjennom kostholdsendringer (Klikk.no). Og som ABCnyheter presiserer, er det store helsegevinster ved å gå en tur hver dag. Bedre humør, sterkere immunforsvar og mer energi, for eksempel. Ingenting å klage på!

7. At vekta di bestemmer hvor sunn du er.

Det er mye fornuftig informasjon å hente i hvor mye du veier, men også forvirring. Den populære BMI-formelen, som prøver å si hvor sunn du er i forhold til høyden din, er for eksempel en avleggs etterlevning fra 1800-tallet (NRK). Om du sover nok, har et velbalansert kosthold, beveger deg jevnlig og tar deg tid til å kose deg iblant, er det store sjanser for at du har en høvelig sunn livsstil (Fitnessbloggen). Selv om du måtte veie noen kilo mer enn planlagt.  

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder