7 tips til hvordan du kan unngå å forsove deg

Har mobilen noe å si og når bør du egentlig stå opp?



Vi har vel alle forsovet oss en eller flere ganger. Vekkerklokka - eller telefonalarmen - ringer og du snur deg å slår den av.

Men det er faktisk noen enkle triks du kan gjøre for at det blir enklere å stå opp om morgenen.

SOL serverer deg 7 tips for en bedre morgenkvist:




  1. Unngå å slumre


    De fleste er nok skyldige i å ha slumret både fire og fem ganger om morgenen. Men om du vil komme deg opp tidsnok, er slumring noe av det verste du kan gjøre.

    KK skriver at du ikke får noe igjen for de 10, 15 eller 20 minuttene «ekstra» du sover.

    Sett derfor vekkerklokken eller legg mobilen et stykke vekk fra sengen. Da har du nødt til å reise deg opp og det er mindre sannsynlig at du trykker på slumreknappen og legger deg til å sove igjen.


  2. Ikke drikk koffeinholdige drikker etter klokken 17


    Det er mange av oss som har en grense for når den siste kaffekoppen skal inntas. Men er sant at koffein forstyrrer søvnen?

    Ifølge Norsk Helseinformatikk bekrefter en studie fra USA påstanden om det kan være lurt å droppe kaffen før man legger seg.

    Forskerne konluderer med at om du legger deg klokka 11 om kvelden, bør du ikke drikke kaffe etter klokka fem om ettermiddagen. Dette er fordi den stimulerende effekten av koffein varer i seks timer etter at du har drukket kaffen.

    Videre kom de fram til at om man drikker kaffe seks timer før leggetid, kan dette redusere antall timer søvn med en time.

    Derfor: Unngå kaffe, te, cola og energidrikker (koffeinholdige drikker) i god tid før leggetid.


  3. Ha noe å se fram til


    Huffington Post skriver at det alltid lønner seg å ha noe gøy å se fram til. Det skal gjøre det letter å krype frem fra dynen.

    Nettavisen foreslår derfor at du planlegger uken sånn at du har noe å se fram til hver dag. Det kan være alt fra å møte ei venninne, gå en tur, dra på kino eller cafe.

    - Gi deg selv en grunn til å hoppe ut av sengen hver dag, råder nettavisen.


  4. Ikke bruk mobilen og PCen på soverommet


    Jeg vil tro svaret ditt er ja, om vi spør om du sjekker Facebook, Snapchat, Instagram og kanskje et par nettaviser før du skrur av lyset om kvelden?

    En studie fra Det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen, viste at 90 prosent av 500 spurte studenter, surfet, så film eller mailet på sengen før de sovnet, skriver KK.

    Gjennom studien så forskerne at det var en sammenheng mellom å bruke elektronikk og det å sove dårlig, ifølge Forskning.no.

    – Vi vet at lys kan påvirke biologiske mekanismer som forsinker søvn og døgnrytmen. Spennende spill eller TV-programmer kan virke oppgirende og gjøre det vanskeligere å sove, sier Ståle Pallesen.

    Du skal også få en bedre søvn ved å ha mørke, ro og moderat temperatur på soverommet.


  5. Få naturlig dagslys


    Å få nok naturlig lys om dagen kan gjøre ikke bare at du sover bedre om natten, men også at du våkner lettere neste morgen, skriver Klikk.no.

    Dette kan for mange være et problem på vinteren mange steder og derfor kan det lønne seg å investere i en lyskasse.

    Det skal også hjelpe å unngå mye lys på kvelden, da dette vil forstyrre søvnrytmen igjen.


  6. Få ting gjort før jobb - som blant annet trening


    «Skal vi trene i morgen før jobb»? Mange vil nok tenke: er du gal?!

    Men skal vi tro Huffington Post er det å komme seg i bevegelse så raskt som mulig etter at du har stått opp bra for deg.

    Å få i gang sirkulasjonen er rett og slett et triks for å gjøre morgenen til en bedre tid - og gjør også at du kjapt føler deg våken.

    Også mentaltrener Erik Bertrand Larsen, som har gjort det svært bra med boka «Helvetesuka», mener du bør opp å stå tidlig om morgenen.

    Noen av reglene du skal følge under Helvetesuka er blant annet å stå opp hver morgen klokken 05.00 og være i seng klokken 22.00.

    Ifølge KK er det flere gode grunner til at du skal ta en treningsøkt om morgenen. Blant annet gir du forbrenningen en «kick start», du vil regulere appetitten og du vil få bedre søvnkvalitet.


  7. Få deg faste leggerutiner


    Ifølge danske TV 2 tar det 21 dager før hjernen forstår at den skal endre vaner. Du bør derfor smøre deg med tålmodighet å gi prosessen litt tid, og i løpet av 10 uker har hjernen lært seg den nye vanen.

    For å roe ned på kvelden før leggetid anbefaler eksperter å lage seg en rutine man prøver å følge hver eneste kveld, skriver Klikk.no.

    Klikk skriver også at man bør stå opp til mer eller mindre samme tid hver dag, selv i helgene. Ifølge Huffington Post vil du til slutt ikke trenge noen vekkerklokke.

    Legg deg derfor til samme tid hver eneste kveld og stå opp til samme tid hver morgen. Det høres kanskje omfattende ut, men du får igjen for det senere. De første 21 dagene er visst nok de hardeste.




Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Ny varebil med rask lading

ELBIL24.NO

Ny varebil med rask lading

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder