Annonse

7 punkter som kan hjelpe deg ut av «høstdepresjonen»

Fast døgnrytme og lysbehandling kan redde deg ut av mørket.



Vi har vel alle kjent litt på at sommeren er over og høsten er på god vei. Været endrer seg og vind, regn og grå dager har erstattet sol, varme og sommer.

Både humøret, energi, trøtthet og dårlig konsentrasjon kan komme av dårlig vær, men det er også ting man kan gjøre for å unngå dette. 

Blant annet kan balansert kosthold, lysbehandling og tilstrekkelig med fysisk aktivitet være til god hjelp.

Les også: Dette kan skje når du havner i «høstdepresjon»


  1. Aktivitet og trening


    Mental trener og coach, Christine Otterstad, sier til KK at trening er et «must» i mørketiden. Hun påpeker at aktivitetsnivået vårt har mye å si for hvordan vi føler oss.

    Fysisk aktivitet vil ikke bare kunne gi deg ekstra energi i hverdagen, men det vil også kunne løfte humøret.

    – Sofaen er kanskje deilig, men i lengden kan den bli din verste fiende. Kom deg ut eller inn på et treningsstudio og slipp løs deilige endorfiner, som er kroppens naturlige lykkepille, sier hun.


  2. Lysbehandling


    Flere kan kjenne på mangelen av sollys.

    Lysbehandling den behandlingen som er anbefalt for sesongavhengig depresjon, som «vinter- og høstdepresjon».

    Lommelegen skriver at det kan være lurt å investere i en egen lampe – hvor lyset er tilnærmet dagslys (helst oppimot 10 000 lux).


  3. Kosthold


    Ernæringsfysiolog, Cathrine Borchsenius, forteller til Klikk at det å spise ofte, unngå store porsjoner og redusere inntaket av mat som inneholder raske karbohydrater, kan gi deg mer overskudd og unngå daffheten. 


    Hun mener også at det lønner seg å komme inn i gode vaner når mørketiden kommer. Unngå mengder med søtsaker, men kos deg heller med sunn mat, litt vin og mørk sjokolade en gang innimellom.

    – På kort sikt kan vi få en følelse av energi og oppstemthet når vi spiser søt mat eller drikker søte drikker. Dette er fordi blodsukkeret stiger, noe som gir en følelse av velbehag. Men følelsen er kortvarig, og blodsukkeret faller like raskt igjen, slik at det faktisk blir lavere enn hva det var i utgangspunktet.


  4. Gå turer og få frisk luft


    Det er ikke alltid det er like fristende å gå ut, særlig når været er usselt. Men man blir ofte i bedre humør av å være ute i frisk luft.

    Klikk skriver at kombinasjonen dagslys og aktivitet er viktig for stemningsleiet vårt. Gå deg en tur i lunsjen på jobb, gå en tur med en god venn eller ta beina fatt til og fra jobb, om du har mulighet.


  5. Planlegg sosiale aktiviteter


    Finn på noe med venner og familie. Planlegg sosiale aktiviteter, avtal filmkvelder eller noe annet gøy – så har du noe å se frem til.

    Psykolog, Jørgen Lundsveen, sier til NRK at det verste man kan gjøre å sette seg i sofaen og føle selvmedlidenhet.

    – Mange kjenner seg selv så godt, at de vet at de blir mer nedstemt i høstmørket. Da er det viktig å ta sine forholdsregler før den tiden kommer, sier Lundsveen.

    Planlegg den tunge tiden og fyll den med lystbetonte ting som gir deg energi. Vær sammen med venner, kom deg ut og ta tak i livet ditt, anbefaler han.


  6. Tenk positivt


    Er det guffent vær kan humøret blir påvirket og man kan bli frustrert og slapp. Men vi må huske at det ofte handler om vår egen innstilling.

    Psykolog, Renate Scholz, forklarer til Yr.no at det derfor lønner seg å tenke positivt.

    – Om du står opp om morningen og det regner ute, prøv å ikke la dette påvirke humøret. Jobb med tankegangen og fokuser på det som er positivt.


  7. Hold deg til faste døgnrytme


    Søvnmønsteret vårt blir forstyrret om vinteren på grunn av det stadige mørket. Mange av oss føler at vi trenger mer søvn om vinteren enn om sommeren, men mer uthvilte føler vi oss nødvendigvis ikke av den grunn, skriver Klikk.

    Legg deg og stå opp til noenlunde faste tider. Uansett om du føler deg slappere og trettere enn på sommeren, så bør du prøve å holde seg til det samme søvnmønsteret.

    – Det er svært vanlig å føle seg litt trett om vinteren når man kommer hjem fra jobben. Det er mørkt og kaldt ute, og det er fristende å tenne masse stearinlys og pakke seg inn i et pledd på sofaen, gjerne med noe søtt å spise. Men dette gjør deg bare enda daffere og gjerne litt nedstemt, sier psykolog Helge Slotten.


 

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder