Annonse

6 uvaner som stjeler energi i hverdagen

Små endringer kan gjøre underverker.



Det er ikke bare for mye å gjøre på jobb, eller hektiske ettermiddager som er med på å tappe deg for energi og overskudd.

De små tingene i hverdagen, som vaner du har eller det du lar være å gjøre, er minst like viktig når det kommer til hvor sliten du føler deg – både mentalt og fysisk.

Les også: Sliter du med å sovne? Her er 7 enkle grep som hjelper deg

SOL har samlet 6 grunner til at du har for lite energi:


 


  1. Du drikker for lite vann


    Det finnes mange myter og ​teorier​ om hvor mye vann man burde drikke, og det er ikke alle som basert på god forskning,​ men heller mye synsing.

    Helsenett.no skriver at voksne personer med normal helse kun behøver å drikke når de er tørste, og at tommelfingerregelen er omtrent ni glass med drikke for kvinner og 12,5 glass for menn. Behovet for væske øker naturlig nok ved for eksempel fysisk aktivitet eller dersom man befinner seg i varme omgivelser.

    For lite vann kan føre til at hjertet må jobbe hardere for å pumpe blod ut til cellene og organen dine, og at dette kan føre til utmattelse, skriver WebMD.


  2. Du spiser ikke frokost


    Det er sikkert mange av oss som velger å kun helle ned en kopp kaffe før vi snører skoene og går ut døren på morgenen.

    Men det viser seg at dette fort kan være en tabbe. Når du våkner på morgenen er glukoselagerne våre tomme, noe som betyr at vi har lite eller ingen energi. Og da trenger kroppen påfyll, skriver WebMD.

    Når du dropper frokosten kan det bli vanskeligere å holde ​konsentrasjonen​ på topp utover formiddagen, og det kan påvirke både humøret og arbeidslysten din. Om du har dårlig tid så kan et eple eller en lettyogurth være løsningen for å gi kroppen litt næring så du kommer ordentlig i gang, skriver Helsenorge.no.


  3. Du dropper trening når du er sliten


    – Når vi er sliten fra før, er det mange av oss som tror trening vil gjøre oss helt utmattet, men det viser seg ​*at*​ jevnlig trening faktisk er med på å gjøre at vi kjenner på et energioverskudd, sier forsker Tim Puetz om en studie utført ved Universitetet i Georigia til UGE Today.

    Så å droppe å trene når du er sliten kan altså virke mot sin hensikt hva enrgioverskudd gjelder.

    Studien viser at lett trening, så lite som i 20 minutter, tre dager i uken var med på å redusere utmattelsessymptomer med så mye som 65 prosent, og deltagerene hadde etter bare seks uker mye mer overskudd.


  4. Du sier ikke "Nei"


    Det spiller liten rolle om det er fordi man føler skyldfølelse, eller fordi man tenker at man skal rekke å gjøre alt: Det å lære seg å si "nei" oftere kan være en av de største stressminimerende tingene du kan gjøre i hverdagen, skriver AboutHealth.com.

    Det er ingen ting i veien for å takke pent nei dersom man føler seg overarbeidet eller hvis energinivået er lavt. Utfordringen er ofte å lære seg å prioritere andre sine behov vekk til fordel for sitt eget.

    Tre tips til hvordan si "nei":

    - Vær medfølende, men samtidig tydelig på at det ikke passer og at du har for mye annet som må priortiteres.

    - Kjøp deg selv litt tid ved å si at du må se over kalenderen din før du kan gi et svar på at det passer.

    - Dersom du har oppriktig lyst til å bidra, men ser at det ikke passer kan du si "nei" til forespørselen, samtidig som du tilbyr å bidra med noe annet mindre tidkrevende.


  5. Du tar deg et glass vin før sengetid


    Det å ta seg et lite glass eller to på kvelden, eller å åpne en øl til fotballkampen er ganske så vanlig, men gjør absolutt ikke underverker når det gjelder søvnkvalitet eller overskudd, skriver WebMD.

    – For å si det enkelt så gjør alkohol det vanskeligere å sove natten gjennom og få sovet godt nok, sier J. Tood Arnedt, en klinisk professor ved "Sleep and Chronophysiology Laboratory" ved universitetet i Michigan.

    Så selv om alkohol kan være med på å gjøre deg søvnig vild et også, ironisk nok, bidra til å at du sover dårligere enn det som er bra for deg.


  6. Du bruker mobilen eller nettbrettet for sent på kvelden


    Vi blir mer stresset ved å bruke mobiltelefonen til å sjekke for eksempel e-post eller tekstmeldinger etter klokken ni om kvelden, og nå finnes det tre studier som bekrefter dette, skriver Susan Adams i Forbes Magazine.

    – Smarttelefoner er mer eller mindre skapt for å forstyrre søvnmønsteret vårt, uttaler Russel E. Johnson ved Broad College of Business i Michigan, i følge samme artikkel.

    Noe av grunnen til dette er at lyset fra skjermene til nettbrett, mobilen og PC’er er med på å bidra til at kroppen ikke klarer å finne til ro før sengetid, i følge ScienceDaily.


Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder