Annonse

6 måter å dekke D-vitaminbehovet på i mørketiden

Når sola er borte er det lurt å få i seg D-vitamin på andre måter.



D-vitamin dannes i huden når du er utsatt for sollys. Men du kan også finne det i forskjellige matvarer.

Vitaminet er helt nødvendig for å ta opp kalsium fra maten. Om du ikke får i deg D-vitamin vil ikke kroppen din klare å ta til seg kalsium, uansett hvor mye kalsiumrik mat du spiser, skriver bramat.no. I tillegg er vitaminet viktig for muskelfunksjon, celledeling og immunforsvar.

Vinterstid kan det være en utfordring for oss som bor her oppe i nord å få nok D-vitamin, siden lagrene vi har opparbeidet oss gjennom sommeren ikke holder helt til neste sommer. Derfor er vi nødt til å få det i oss gjennom kosten.

SOL har samlet seks kilder til vitamin D i kosten.


  1. Egg




    FOTO: Colourbox

    Du finner blant annet vitamin D i eggeplummer. To store egg dekker en tienddel av dagsbehovet, skriver Everydayhealth.



  2. Fete fiskeslag


    FOTO: Magnar Kirkenes / NTB Scanpix

    Fete fiskeslag som laks, ørret, makrell og sild er gode kilder til vitamin D. Du kan også finne det i mager fisk, men ikke i like store mengder.


  3. Margarin, smør og matolje


    FOTO: Colourbox

    Margarin er tilsatt vitamin A og D, og sistnevnte finner du også i meierismør og noen typer olje.


  4. Melk


    FOTO: Frank May / NTB scanpix

    Flere melkeprodukter er tilsatt vitamin D. Blant annet ekstra lettmelk, smakssatt skolemelk, flere syrnede melkeprodukter og laktosefri melk.


  5. Torskelever


    FOTO: Olav Olsen / Aftenposten / NTB Scanpix

    Selv om torsk er en mager fisk, hvor fiskekjøttet ikke inneholder så mye D-vitamin, er torskelever en god kilde.

    Men torskeleveren trekkes også frem som en av matvarene som kan inneholde miljøgifter. Gravide og ammende bør passe på inntaket, fordi miljøgifter kan overføres til fosteret, skriver KK.


  6. Rogn


    Middag med kokt torsk, kokt rogn og poteter til venstre. Rogn i skagenrøre til høyre. FOTO: Terje Mortensen / VG / Magnar Kirkenes / NTB Scanpix

    Du får også i deg D-vitamin gjennom rogn. I tillegg er den rik på proteiner og inneholder de gode omega 3-fettsyrene.Til middag er det vanligst å tilberede rogn fra torsk og skrei, men også rogn fra fiskearter som rognkjeks og lodde, laks og ørret brukes.

    I Norge fremstilles kaviar av rogn fra torsk, rognkjeks og lodde.


KILDER: Norsk Helseinformatikk, bramat.no, everydayhealth.com, Matportalen, Tine, KK , Godfisk, wikipedia.


Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder