Annonse

6 krydder med skjulte helsefordeler

Derfor bør du krydre maten ekstra i dag.

FOTO: Colourbox

Chili


Hvis du liker sterk mat er det ingen grunn til å spare på chilien. Denne sterke frukten gir deg nemlig den ene gode helseeffekten etter den andre.

Chili er rik på antioksidanter, og kan redusere faren for blodpropp fordi den stimulerer blodsirkulasjonen, skriver NRK. Det sies også at chili øker forbrenningen.

FOTO: Colourbox

Ingefær


Ingefær har mange helsefordeler, og kan hjelpe mot både fordøyelsesproblemer, kvalme, muskelsmerter og menstrasjonssmerter, skriver Medical News Today.

En studie publisert i Cancer Prevention Research journal har også kommet frem til at ingefær reduserer betennelse i tykktarmen innen en måned. Ved å redusere betennelsen forklarer forskerne som utførte studien, at man sannsynligvis også vil redusere risikoen for tykktarmskreft.

I tillegg ser det ut til at ingefær kan ha en god efekt i behandling av betennelse forbundet med slitasjegikt.

FOTO: Colourbox

Svart pepper


Pepper skal både bidra til å bekjempe bakterier, og hjelpe fordøyelsessystemet.

En studie publisert i tidsskriftet «Agricultural and Food Chemistry» viser også at piprin, som er stoffet som gir pepper den sterke smaken, kan påvirke produksjonen av fettceller i kroppen, skriver KK.

FOTO: Colourbox

Basilikum


Denne urten inneholder en kraftig eterisk olje med krampeløsende og antiseptisk effekt, og kan brukes som sårsalve, i øyevann og mot forkjølelse, skriver NRK.

I tillegg kan basilikum styrke nervesystemet, og skal også ha god effekt mot nervøsitet, søvnløshet og psykisk utmattelse. Den skal også virke lindrende mot fordøyelsesproblemer og magekramper, og ha effekt mot infeksjon i tarmene.

FOTO: Colourbox

Hvitløk


De lærde strides om hvorvidt hvitløk hjelper mot forkjølelse eller ikke, men det hevdes at hvis du får i deg 1200-2400 mikrogram hvitløk hver dag vil det forkorte varigheten av forkjølelsen, og redusere antall forkjølelsesperioder i løpet av året.

Men hvitløken har også flere andre gode egenskaper.

En studie fra 2012 konkluderte med at 200 milligram hvitløkspulver hver dag reduserer blodtrykket, skriver Norsk Helseinformatikk. Har du høyt blodtrykk er det derfor ikke så dumt å putte litt hvitløk i middagen.

Noen mener også at hvitløk kan beskytte mot flere krefttyper, men forskningsresultatene er delt. Men i 2007 fant forskere fra World Cancer Research Fund ut at hvitløk trolig beskytter mot tarm og magekreft.

En studie utført ved University of Alabama, der de ga forsøksrotter hvitløk i pulverform, påviste en økt blodsirkulasjon, som igjen fører til økt oksygenopptakk. De kom frem til at kjemikaliet allicin i hvitløk sannsynligvis forhindrer økt blodtrykk i lungene, skriver Dagens Medisin.

 

 

FOTO: Colourbox

Gurkemeie


Gurkemeie brukes ofte til å sette farge på maten, men krydderet har mye mer enn gulfarge å by på. Gurkemeie inneholder nemlig stoffet curcumin, som har fått forskere fra hele verden til å rette fokuset mot det. I laboratorieforsøk ser det nemlig ut til å virke på «alt»!

Om man bruker det som krydder i det daglige kostholdet hevder en del forskere og kreftleger at gurkemeie kan dempe eller kurere betennelsestilstander i kroppen, i tillegg til å forebygge kreft og andre kroniske sykdommer.

Dessverre har ikke behandlingsstudier utført på mennesker klart å dokumentere at gurkemeie har forebyggende eller behandlende egenskaper i praksis. Det er kun på celler i laboratorier at forskerne har klart å bevise at det virker.

Likevel antar forskere at curcumin skal kunne forebygge og redusere en rekke kroniske sykdommer, og ifølge en studie fra Thailand skal gurkemeie ha gode effekter på hjertet, skriver Naturalnews.

Kilder: NRK, Medical News Today, KK, NRK, Klikk.no, Norsk Helseinformatikk, Dagens Medisin, forskning.no, Norsk Helseinformatikk, Naturalnews.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder