6 grunner til at du bør styre unna lettbrusen

Kan du legge på deg av sukkerfri brus og skader det virkelig tennene?



Brus med null kalorier betyr vel at man ikke går opp i vekt? Det er det mange som tror, men der må de nok tro om igjen, skal vi tro noen forskere.

Les også: Dette kan skje med kroppen din om du spiser avokado hver dag

Er det en ting eksperter og forskere ofte er uenige om er det nettopp lettbrusen. Og det er særlig det kunstige søtstoffet aspartam, som er 150–200 ganger søtere enn sukker, uenigheten dreier seg om.

Noen mener det er skadelig og andre mener det ikke er skadelig. Likevel har en amerikansk studie konkludert med at lettbrus-drikkere får langt mer farlig magefett enn de som ikke drikker lettbrus, skriver VG.

SOL har derfor samlet 6 fakta du bør vite om lettbrus: 





  1. Sammenheng mellom lettbrus-drikking og magefett


    Ifølge en amerikansk forskning som ble publisert i Journal of the American Geriatrics Society, skal det ikke være bedre å bytte ut sukkerholdig brus med sukkerfrie varianter.


    I alt deltok 749 personer i alderen 65 og oppover. Undersøkelsen ble gjennomført over ni år, og testpersonene ble med jevne mellomrom bedt om å opplyse hvor mye brus de drakk daglig, og hvor mange av enhetene som var sukkerfrie eller sukkerholdige, skriver VG.

    Resultatet var at lettbrusdrikkerne over en periode på ni år la på seg nesten tre ganger mer fett rundt magen enn de som ikke drakk lettbrus.


  2. Kan ødelegge skjelettet


    Skal vi tro kiropraktor Kasper Andresen ved KA-klinikken på Hoff i Oslo, er ikke lettbrus noe man bør helle innpå. Lettbrus inneholder blant annet stoffet aspartam, som er mye omdiskutert.

    - Det er rett og slett farlig å drikke kjemikalier som dette, sier Andresen til Side2.

    Han mener det er coktaileffekten vi bør bekymre oss for og at stoffene kan påvirke hele kroppen. Særlig utsatt er hjernen og skjelettet.

    - Hjernen kan «harskne» og skjelettet blir sprøere og tåler mindre. For det første kjenner ikke hjernen igjen stoffet aspartam så hjernen vet ikke hva den skal gjøre med det.

    Health.com skriver at kvinner over 60 år allerede har en større risiko for benskjørhet. Det kommer også fram at kvinner som drikker lettbrus har fire prosent lavere bentetthet i hoftene, enn kvinner som ikke drikker brus.


  3. Kan gi økt matlyst


    «Å drikke lettbrus kan føre til et generelt høyere matinntak, kanskje som følge av at det kunstige søtstoffet skaper forstyrrelser i appetitt-kontrollen», skriver førsteamanuensis Sara Bleich, i American Journal of Public Health, ifølge Vektklubb.no.

    Til nettstedet consumer.healtday.com sier hun at det kan se ut som at de kunstige søtstoffene forstyrrer hjernens sansereseptorer for søtt.

    «Hvis du spiser kunstige søtstoffer, kan det få hjernen til å tenke at du ikke er helt mett, og som følge av dette, spiser du mer», sier Bleich.

    Men ifølge Forskning.no er det da ikke lettbrusen som gjør deg tjukk i og for seg, men det at du spiser mer fordi hjernen din er trigget av de kalorifattige søtstoffene.


  4. Vanskeligere for å forbrenne sukker


    Ifølge en artikkel fra KK.no, har en gruppe forskere sett nærmere på akkurat dette, og konklusjonen deres er at lettbrus faktisk kan øke sjansen for å bli overvektig.

    Som en del av studien, som er publisert i tidsskriftet Nature, testet forskerne effekten av de tre formene for kunstig søtning på mus, og fant ut at de som fikk i seg kunstig søtning hadde vanskeligere for å forbrenne sukker, som de fikk i seg fra andre mat- og drikkevarer.

    Likevel er det stor uenighet om akkurat dette. 

    Tidligere har andre studier funnet ut at det kan være en sammenheng mellom lettbrusdrikking, kreft og hjernesykdom, ifølge Forskning.no.

    Det er imidlertid ikke sikkert du trenger å bekymre deg altfor mye, i alle fall ikke hvis du drikker lettbrus kun innimellom.

    Vitenskapskomiteen for mattrygghet, som er et uavhengig ekspertorgan, en risikovurdering av søtstoffer i lettbrus.

    - De konkluderte med at søtstoffer, selv i store mengder, ikke er skadelig for helsen, har Trine Husøy, som er seniorforsker ved Nasjonalt folkehelseinstitutt og ekspert i Vitenskapskomiteen for mattrygghet tidligere fortalt til KK.no.


  5. Uheldig for tennene


    Folkehelseinstituttets Helle Margrete Meltzer legger i stedet vekt på hvordan syre er uheldig for tennene:

    – Vi vet at drikkevarer med lav pH, slik som brus og saft, har negativ effekt på tennene, og ødelegger emaljen. Fra et tannhelse-perspektiv er det sterkt ønskelig å redusere inntaket av drikkevarer med pH lavere enn 5.5, sier hun til NRK.no.

    Ifølge KK.no har lettbrus en pH på 3,2, som er veldig syrlig.

    Klinisk ernæringsfysiolog Mette Helvik Morken ser helst at vi reduserer vårt daglige sukkerinntak og drikker mer vann.

    – Tennene har ikke så godt av drikke med lav pH, så vann er absolutt å foretrekke i hverdagen. Det er ikke grunnlag for å si at lettsaft og lettbrus har andre negative helsemessige konsekvenser, sier hun til TV2.no.


  6. Koffeinavhengighet?


    Et stort inntak av brun lettbrus kan føre til koffeinavhengighet, mener kostholdsekspert Fedon Lindberg.

    – Da tenker jeg at det mest sannsynlige er snakk om abstinens fra koffein. Det får man også hvis man drikker for mye kaffe og slutter på dagen. Da er det veldig vanlig at man kan få hodepine, sier han til NRK.


    Ifølge en artikkel fra Health.com kommer det også fram at det kunstige søtningsmiddelet i lettbrus kan utløse hodepine hos noen mennesker.


  7. Avhengig?




Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Tesla går mot klagerekord

ELBIL24.NO

Tesla går mot klagerekord

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder