6 «dårlige» vaner du bør kvitte deg med i 2016

Bli mer produktiv med enkle grep.



2016 er like rundt hjørnet og med det følger ofte nyttårsforsetter. Men ofte er problemet at forsettene tar utgangspunkt i noe negativt, og dermed føles det verre om vi ikke klarer å nå dem.

Men du trenger ikke å trene hver dag, spise bare sunt eller gå for de «store» målene for å få mer ut av hverdagen neste år. Du kan heller velge små mål som er oppnåelig og som påvirker hverdagen din direkte.

SOL har samlet 6 punkt som kan gjøre hverdagen din mer produktiv neste år:


  1. Hold deg unna slumringen


    De fleste er nok skyldige i å ha slumret både fire og fem ganger om morgenen. Men om du vil komme deg opp tidsnok, er slumring noe av det verste du kan gjøre. Lar du vekkerklokken ringe uten å stå opp, kan du blir enda mer trøtt, skriver NRK.

    Ifølge KK får du ikke noe igjen for de 10, 15 eller 20 minuttene «ekstra» du sover.

    2016: Sett vekkerklokken eller legg mobilen et stykke vekk fra sengen. Da har du nødt til å reise deg opp og det er mindre sannsynlig at du trykker på slumreknappen og legger deg til å sove igjen.


  2. Prøv å stå og gå mer på jobb


    Nordmenn liker å se på seg selv som et aktivt folkeslag. Men vi er ikke så spreke som vi liker å tro. Nordmenn er nemlig de mest stillesittende i Skandinavia.

    Professor ved Norges idrettshøgskole, Ulf Ekelund, råder deg i moderat fysisk aktivitet 20 minutter hver dag.

    En omfattende studie Norges idrettshøgskole sto bak, viste nemlig at 20 minutter moderat aktivitet daglig er nok til å redusere dødeligheten med 20–30 prosent, skriver E24.

    I en artikkel fra Aftenposten har det også kommet fram at via et forskningsstudium at ansatte som beveger seg smart på jobben, er mer effektive og mindre stresset enn de som blir sittende ved kontorpulten sin.

    2016: 20 minutt med aktivitet hver dag: Det kan gjøres enkelt ved å sparere til og fra jobb.


  3. Ikke sov med mobilen i sengen


    Du kjenner deg kanskje igjen: Scroller du deg gjennom Facebook, Instagram og sjekker Snapchat før du legger deg til å sove? Da er du nok ikke alene.

    Men dette bør ikke gjøres i sengen, selv om du kanskje bruker mobilen som alarmklokke. 75 prosent av de mellom 18 og 44 år sover med mobilen ved sin side, ifølge en Qualcomm-studie.

    Det er ikke imidlertid ikke særlig smart om du ønsker deg en god natts søvn, skriver KK.no.

    2016: Nettsiden skriver også at mobilen kan være med å ødelegge hviletiden, i tillegg til at stråling forstyrrer søvnen. Legg derfor mobilen vekk før du kryper til sengs og sjekk sosiale medier før du finner sengen.


  4. Ikke vent med arbeidet til slutten av dagen


    Mange har jobber som består av en rekke ulike arbeidsoppgaver. Noen krever mer konsentrasjon, mens andre oppgaver må man bare få unna. Men det lønner seg å gjøre tunge arbeidsoppgaver tidlig på dagen, skriver Dinside.no.

    – Vi er som regel mest opplagt tidlig på dagen, så det er lurt å gjøre høykonsentrasjonsoppgaver på formiddagen. Møter kan du gjerne legge etter lunsj, råder Cecilie Thunem-Saanum, selvstendig kursholder i kommunikasjon og tidsbruk.

    Business Insider skriver også at folk gjerne begynner med enkle oppgaver og «sparer» de vanskelige oppgavene til senere på dagen. Dette er en dårlig idé og fører ofte til at det viktige arbeidet ikke blir gjort.

    2016: Ifølge forskere har mennesker som regel en begrenset viljestyrke utover dagen. Start derfor dagen med oppgaver som er litt tyngre og gå over til de lettere oppgavene utover dagen.


  5. Surfe på nettet uten mål og mening


    Fanen på nettleseren din viser at noen chatter med deg på Facebook. Og hvor mange har likt bildet du la ut på Instagram i dag tidlig?

    Det er ikke alltid lett å sture unna sosiale medier i arbeidstiden. Ofte surfer man på nettet uten mål og mening også, noe man burde slutte med skal vi tro Business Insider.

    Ekspert i sosiale medier Rene Shimada Siegel forteller på nettstedet Inc.com at hun har tre faste tider i løpet av en arbeidsdag der hun sjekker sosiale medier.

    På morgenen pløyer hun gjennom i ren jobbsammenheng. På ettermiddagen følger hun opp kolleger og kunder, og på kvelden bruker hun sosiale medier mer uformelt og privat.

    – Sett gjerne en alarm på telefonen som minner deg på å logge av og fortsette arbeidet, skriver Siegel, ifølge Aftenposten.

    2016: Sett deg mål for når og hvor lenge du skal få lov til å sjekke sosiale medier og surfe på nettet. I arbeidstiden bør dette være minimalt.


  6. Stå opp og legg deg til samme tidspunkt


    Etter en lang arbeidsuke er det ordenlig deilig å sove lenge i helgen. Ulempen med dette er at de lange morningene i sengen kan ødelegge morgenrytmen din resten av uken, skriver KK.no.

    Det kan være lurt å velge et fast klokkeslett å stå opp til hver dag, ja til og med i helgen, og holde deg til det. Du vil føle deg kjempetrøtt i det vekkerklokken ringer, men energien vil slå inn så fort du kommer deg opp av sengen og er i bevegelse.

    Det skal ta 21 dager før hjernen forstår at den skal endre vane, skriver danske TV 2. Du bør derfor smøre deg med tålmodighet å gi prosessen litt tid, og i løpet av 10 uker har hjernen lært seg den nye vanen.

    For å roe ned på kvelden før leggetid anbefaler eksperter å lage seg en rutine man prøver å følge hver eneste kveld, skriver Klikk.no.

    Klikk skriver også at man bør stå opp til mer eller mindre samme tid hver dag, selv i helgene. Ifølge Huffington Post vil du til slutt ikke trenge noen vekkerklokke.

    2016: Legg deg derfor til samme tid hver eneste kveld og stå opp til samme tid hver morgen. Det høres kanskje omfattende ut, men du får igjen for det senere. De første 21 dagene er visst nok de hardeste.

     


Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Formel E forklart fra innsiden

ELBIL24.NO

Formel E forklart fra innsiden

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder