Annonse

5 ting som kan skje med kroppen om du spiser egg hver dag

Helsefordelene er mange.

Mange har hørt at det ikke er sunt å spise for mye egg, siden det kan gi deg høyt kolestrol.

Heldigvis for alle eggelskere der ute, er det ikke noe man trenger å bekymre seg for, ifølge klinisk ernæringsfysiolog hos Bramat.no, Cathrine Borchsenius.

– Noen holder seg unna egg i frykt for å få for høyt kolesterol, men med mindre du allerede har svært høyt kolesterol, kan du trygt spise egg daglig, forteller hun til KK.no.

Så la oss heller fokusere på fordelene ved å spise et egg eller to:


1. Grådig rik på næringstoffer


Et mellomstort kokt egg er en skikkelig kraftpakke hva næring gjelder. Med sine 77 kalorier, 6 gram proteiner og en stor mengde næringstoffer, skriver Authority Neutrition.

Blant annet vitaminene A, B2, B5, B6, B12, D, E, K, Folat, Kalium, Sink og flere.

2. Kan være bra for benbygningen


(FOTO: Tom Ipri, Flickr.com (CC BY-NC 2.0))

Egg er en av få matprodukter, uten tilsetningstoffer, som inneholder solskinnsvitaminet D, skriver Health24.

En av de viktigste funksjonene for nevnte vitamin er å sikre nok opptak av kalsium fra tarmen, og det å ha tilstrekkelig med vitamin D har betydning for å unngå benskjørhet når man blir eldre.

3. Kan bidra til vekttap


Nedstedet WebMD tar utganspunkt i forskning fra "Rochester Center for Obesity Research" som sier at egg til frokost kan bidra til vekttap.

Målet med forskningen var å fine ut hvilke frokostalternativer som var mest mettende, og testet to grupper. De som spiste egg fikk i seg i snitt 1761 kalorier i løpet av testdagen, mens de som spiste "bagels" fikk i seg 2035 kalorier.

For de som spiste egg til frokost meldte også sulten seg sjeldnere, og de fikk en raskere metthetsfølelse enn de andre testpersonene, både under lunsj og middag.

4. Kan hjelpe med å bevare synet


(FOTO: Tom Ipri, Flickr.com (CC BY-NC 2.0))

Egg inneholder antioksidantene lutein og zeaxanthin som ifølge Medicalnewstoday bidrar til å bevare synet, og beskytter mot aldersrelaterte øyesykdommer.

Forskning.no skriver at det finnes flere enkeltstudier som antyder at høye nivåer av disse stoffene kan henge sammen med en lavere risiko for en øyelidelse, men at i flere tilfeller spriker resultatet av undersøkelsene.

5. Kan være sunt for ditt ufødte barn


Egg innholder fettsyren kolin som ifølge LiveScience kan ha en postiv effekt på fosteret under svangerskapet.

"University of Rochester Medical Center" publiserte i 2012 en forskningstudie som hevdet at et høyt inntak kolin under svangerskapet, og senere under amming, reduserte sjansen for stress-relaterte sykdommer hos barnet.

WebMD skriver i tillegg at kolin kan bidra til at hjernen utvikles bedre, og at hukommelsen styrkes, gjennom mengden kolin man får i seg ved å spise egg.

Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder