5 smarte måter å holde nyttårsforsettet ditt på

Vær smart, så er det mye lettere å ta de grepene du vil.

1.  Hold det for deg selv!

Mange gjør et poeng ut av å fortelle så mange som mulig hva de ønsker å oppnå med nyttårsforsettene, for å gi seg selv en slags sosial dødmannsknapp om de mislykkes. Det kan være helt feil. I sin inspirerende tale ved TED-konferansen, som du ser under, forklarer grunderen og oppstartseksperten Derek Sivers hvorfor. - At du forteller noen målet ditt og de anerkjenner det, kalles en sosial virkelighet. Hjernen lures til å tro at det allerede er gjort, og gir deg allerede tilfredsstillelse. Det gjør deg mindre motivert til den faktiske jobben, fastslår amerikaneren. Norsk tekst er tilgjengelig inne i videoen. http://www.ted.com/talks/derek_sivers_keep_your_goals_to_yourself

2. Sett realistiske, men veldig spesifikke mål

Forskning.no oppsummerer flere psykologiske studiers funn rundt nyttårsforsetter, og har et par viktige råd: - Planen må være helt spesifikk for både når, hvor og hvordan målene skal oppnås, siterer de forskning ved Wake Forest University. Om du har en klar tanke om hvordan målet skal oppnås, slipper du å la det gnage på deg. Det frigjør energi og overskudd til helt andre ting. Planlegging er essensielt. Derfor bør du også trappe ned eller gradvis sette mer ambisiøse mål, i stedet for å ta en bråvending. Det øker sjansen betraktelig for å lykkes. (Foto: Colourbox)(Foto: Colourbox)

3. Én ting av gangen

Ifølge psykolog Tasha Eurichs nyttårsforsettmanual hos Huffington Post (via NRK), er en av de vanligste feilene å sette seg for mange mål. - Når vi tar på oss for mange oppgaver samtidig, jobber hjernens kjemi dessverre mot oss. Forsetter krever selvkontroll - for eksempel til å stå opp tidlig og løpe åtte kilometer - og det er en begrenset ressurs, henviser Eurich til forskning fra Florida State University. I motivasjonsbaserte oppgaver tømmes visst hjernen for glukose, som kan anses som et slags selvkontrollstoff, ifølge studien. - Jobb med én ting av gangen! oppfordrer Eurich. (Foto: Colourbox)(Foto: Colourbox)

4. Dokumenter framgangen din

Enten du har bestemt deg for å jogge tre ganger i uka, kutte ut sukkerbrus eller bruke mer tid med familien, kan det være til stor hjelp å føre en slags logg. Mens det finnes flust av treningsapper for dem som vil komme i form, kan det å skrive dagbok hjelpe deg med å evaluere andre deler av livet. - Og ha de gode grunnene for at du gjør endringen lett tilgjengelig, oppfordrer psykolog Cathrine Moestue til Stellamagasinet. (Foto: Colourbox)(Foto: Colourbox)

5. Tål en sprekk!

Røykestopp er et av de hyppigste nyttårsforsettene, og trolig blant de vanskeligste. Derfor gir det også et godt bilde på viktigheten av å holde seg motivert. - Rundt 80 prosent av de som prøver å kutte røyken holder i maksimum 10 dager før de begynner igjen, slo forskningsleder ved Statens institutt for rusmiddelforsking, Karl Erik Lund, fast til VG i 2011. Om du går på en smell - enten det er tidlig eller sent i planen din - er ikke det noen unnskyldning for å gi opp hele prosjektet. Tvert imot: - Vær fleksibel, juster planen underveis, forvent tilbakefall og lær av dem, foreslår psykolog Cathrine Mostue til Stellamagasinet.

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Slik blir Porsche Taycan innvendig

ELBIL24.NO

Slik blir Porsche Taycan innvendig

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder