Annonse

5 grunner til at løping gjør deg smartere

Det er ikke bare kroppen du trener når du løper.



Det finnes haugevis av gode grunner, når det gjelder helse og fysisk gevinst, til hvorfor man burde ta seg en løpetur med jevne mellomrom.

Men det er ikke kun kroppen som nyter godt av at du holder deg i aktivitet. Hodet ditt får også mye ut av løpeøktene dine, så når du er ute på en joggetur og tankene vandrer kan du glede deg over at det er hjernen som også får seg en treningsøkt.

Løping gjør deg faktisk smartere, spesielt på områder som oppmerksomhet, hukommelse, kreativitet og problemløsning, for å nevne noen.

Les også: 5 enkle grep for mer energi i hverdagen

SOL byr på 5 mentale gevinster du får av å løpe:


 


  1. Økt kreativitet


    En studie gjort ved Rhode Island College i USA, og publisert i "Creativity Research Journal" tok for seg hvorvidt aerob trening kunne være med på å øke kreativiteten.

    60 studenter deltok i studien, og og resultatet bygget opp om hyptesen som var at kreativiteten var større to timer etter moderat aerob trening (som f.eks løping).


  2. Økt reaksjonstid


    22 triatleter som trente åtte timer eller mer i løpet av en uke, og 20 andre som drev med lite eller ingen aerob trening deltok i en studie for å måle reaksjonstid, skriver nettstedet Runners World.

    Forskerene bak prosjektet skrev i etterkant at "det var en positiv sammenheng mellom aerob fitness og vedvarende fokus og reaksjonsevne".

    Det er Universitetet i Granada i Spania som sto bak studien, og funnene de gjorde skal publiserers i forskningstidskriftet "Medicine & Science in Sports & Exercise".


  3. Bedre kognisjon


    Professor Charles Hillman ved "University of Illinois" har brukt mye av sin akademiske karriere på å studere sammenhengen mellom trening og hjernekapasitet.


    ABCNews skrev i 2009 om en av hans studier der et av resultatene var at 30 minutter trening med moderat intensitet viste en økning på mellom 5 og 10 prosent i kognisjon (oppfatning og tenkning).


     – Spesielt hos barn ser vi at korte økter med trening bidrar til at de gjør det bedre på akademiske tester, sa han til "Good Morning America i følge ABCNews.



  4. Du trener hjernen til å tenke fortere


    Det er mye tankekraft som brukes når du løper. Du styrer tempoet, ser hva som er foran deg og tenker på hvor lange skritt du skal ta og hvor nedslaget til foten skal plasseres.

    I en artikkel hos Scientific American skriver om hvordan løping bidrar til å trene hjernen din til å tenke raskere selv når du ikke løper. De henviser også til en studie som underbygger denne påstanden.


  5. Motvirker stress


    Fysisk aktivitet er kanskje en av, om ikke den beste, måten å motvirke stress på. I tillegg er det med på å redusere skadene som stress gir, skriver KK.no.

    – Under trening frigjøres endorfiner som er kjemiske substanser som gir en følelse av velbehag, det reduserer smerter og hjelper på «spenning» i kroppen, sier trener og fysioterpaut ved Artesia AS, Øystein Jensen, til kvinnemagasinet.


Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder