Annonse

5 grunner til å nyte julegodteri med god samvittighet

Ikke bare er det godt - det kan være godt for deg!

1. Julebakst kan være sunt

Siden de oftere enn ikke er fulle av sukker og mer eller mindre sunne fettsorter, er det greit å spise de sju slag med måte. Men i små mengder kan de faktisk være sunne. Det kan du takke krydderet for. Nellik inneholder en nesten absurd mengde antioksidanter, mens ingefær anses for å ha en rekke helsefremmende effekter. Kanel er annen plante vi kan ha svært godt av å innta i små mengder - men vær forsiktig. Jevnlig inntak kan være farlig for nyrene. (Foto: Marit Rasmussen/NTB scanpix)(Foto: Marit Rasmussen/NTB scanpix)

2. Klementiner er vitaminbomber

Det overrasker vel de færreste at vi nordmenn er usedvanlig glade i klementiner, særlig rundt juletider. Faktisk inntar vi rundt tre kilo hver bare i desember, ifølge Godt.no. Da er det greit at de har minst like mye c-vitaminer som appelsiner - som ifølge Godt.no hjelper både immunforsvaret, fordøyelsen og kroppens bindevev. Spiser du tre slike luringer hver dag, har du dekket dagsbehovet og vel så det.
(Foto: Rolf Øhman/Aftenposten)(Foto: Rolf Øhman/Aftenposten)

3. En neve nøtter når langt

En neve nøtter anbefales stadig som mellommåltid, og om du først er på nøttekjøret er det få som kan skilte med like robuste helsegevinster som valnøtter. - Valnøtter er rike på mineralet magnesium, som både styrker immunforsvaret og beinstrukturen. Og spiser du en håndfull valnøtter før du legger deg, vil det sannsynligvis virke positivt på nattesøvnen. Det er fordi nøttene inneholder hormonet melatonin, skriver NRK om jule- og adventsfavoritten. De er til gjengjeld proppfulle av fett og kalorier, så det er lett å legge på seg om du putter i deg store mengder. Så får du sjøl vurdere om du trenger det eller ikke. (Foto: Colourbox)(Foto: Colourbox)

4. Tørket frukt er små næringseksplosjoner

Vi må innrømme at det er første gang vi har hørt uttrykket daddelfeit, men det NRKS sjargong for å bli overvektig som følge av hissig inntak av dadler og annen tørket frukt. Snacksen har nemlig mye kaloririkt sukker. Men om du viser måtehold, er de konsentrerte fruktbombene også fulle av næring og vitaminer. – Det eneste av betydning som forsvinner fra frukten i tørkeprosessen er C-vitamin, forteller ernæringsfysiolog Britt Kåsin til NRK. En liten håndfull tørket frukt er bare sunt. Spis den med god samvittighet! (Foto: Colourbox)(Foto: Colourbox)

5. Sjokolade hjelper mot litt av hvert!

Disse ordene er alltid like deilige å skrive: sjokolade er bra for deg! Vel å merke i små mengder, og helst så mørk som mulig. Ifølge Norsk Helseinstitutt er både hjertet og blodårene takknemlige for å få litt grov sjokolade iblant. En studie KK siterer hevder for sin del at både lys og mørk sjokolade kan redusere sjansen for å få slag markant. Det er vel dårlige nyheter for de aller færreste. (Foto: Colourbox)(Foto: Colourbox)
 

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder