Annonse

4 ting som gjør det lettere å stå opp om morgenen

Nå er det slutt på å komme for sent.



Det er sikkert mange av oss som sliter med å finne motivasjonen til å stå opp tidlig nå som det er juleferie, eller som synes det er tungt uavhengig av høytiden. Det er jo så lett å bare bli liggende under den varme dynen sin noen minutter til.

Selv det kan være lurt å tillate seg litt mer søvn burde man kanskje forsøke å holde seg til vanlige rutiner.

Les også: 6 søvnfakta - slik sover menn og kvinner forskjellig

Les også: Derfor bør du sove med kjæledyret i senga

SOL har følgende tips til hvordan komme seg opp om morgenen:


 


  1. Innfør rutiner


    Legg deg samme tid hver eneste kveld. Varierer leggetiden fra alt mellom klokka 21.30 til 02.00, er det ikke rart at kroppen blir forvirret. Du bør også stå opp samme tid i helgen, som du gjør resten av uken.

    Ifølge danske TV 2, tar det 21 dager før hjernen forstår at den skal endre vaner. Du bør derfor smøre deg med tålmodighet å gi prosessen litt tid. Iløpet av ti uker har hjernen lært seg den nye vanen.

    Det høres omfattende ut, men du får igjen for det senere. De første 21 dagene er visst nok de hardeste.


  2. Få nok søvn


    Det er ganske åpenbart, men mange er likevel dårlige på å få nok søvn. Er du uthvilt, er det veldig mye lettere å komme seg opp om morgenen enn om du bare har fått tre-fire timer på øyet.

    Søvnbehovet varierer fra person til person, men de fleste voksne trenger mellom seks og ni timer søvn hver natt.


  3. Dropp slumringen


    De fleste er nok skyldige i å ha slumret både fire og fem ganger om morgenen. Hvis du vil komme deg opp tidsnok, er slumring noe av det verste du kan gjøre.

    Ifølge KK, får du ingenting igjen for de ekstra 10, 15 eller 20 minuttene du sover. Da mister kroppen den timen den trenger når den skal forberede seg til morgenen.

    Sett gjerne vekkerklokken eller legg mobilen et stykke vekk fra sengen. Er du nødt til å reise deg opp, er det mindre sannsynlig at du trykker på slumreknappen og legger deg til å sove igjen.


  4. Drikk vann


    Vann er neppe det første du tenker på om morgenen, men å drikke et glass rett etter du har våknet kan faktisk hjelpe deg til å føle deg mer våken.

    Kroppen blir, ifølge Nettavisen, litt dehydrert iløpet av natta, noe som kan gjøre at du føler deg trøtt. Et glass vann setter i gang sirkulasjonen i kroppen, og du vil få mer energi.

    Er du helt ekstrem, kan du også vurdere å sette en kaffemaskin ved senga.


Legg til sol_no på SnapChat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder