4 stresstegn du ikke må ignorere

Disse tingene må du være oppmerksom på.

Stress kan dukke opp nær sagt helt uventet, og det kan påvirke alle aspekter av livet ditt og kroppen din. Både følelsesmessig, kognitivt og/eller fysisk.

Det er ikke farlig at man av og til føler seg stresset. Det er først når det skjer over tid, og ikke endrer seg til annet enn det som er verre, at man burde ta noen grep.

Les også: 7 ting kroppen prøver å fortelle deg

Selv om symptomene er ulike fra person til person, og i forskjellig grad, så er det noen ting man kan være ekstra oppmerksom på:

1. Du er trøtt og sliten, men klarer ikke sove


Et klassisk symptom på stress er lav, eller tom for, energi og at det kjennes som man går rundt og er trøtt hele tiden. Dette kan utvikle seg til at man føler deg både fysisk og psykisk utslitt, og starter grue seg til morgendagene, skriver Psyhology Today.

Denne trøttheten og at man er sliten kan gjøre at man sliter med å sovne, eller at man sover uregelmessig. Søvnmangel er noe mange kan slite med på grunn av stress, og hvis man ikke tar det på alvor kan det utvikle seg til det verre.

Les også: Får du ikke sove? Her er 7 ting du bør prøve



2. Du føler deg ensom og alene


Av alle indikatorer på stress er dette kanskje den "verste". Rett og slett fordi kroppens fysiske reaksjon på ensomhet er at du blir mer stresset, skriver Everydayhealth.com.

Psychology Today bekrefter at ikke bare blir man mer stresset av ensomhet, men man går glipp av en av de beste metodene for å motvirke stress: Sosial interaksjon med andre mennesker.

3. Du har vanskelig for å konsentrere deg og husker dårlig


Stressforeningen skriver på sine nettsider at en måte stress rammer oss er at området i hjernen som heter hippocampus krymper. Det fører til at vi husker dårligere og at vi blir mindre oppmerksom.

Samtidig så vokser struktur i tinninglappene som heter amygdala, området som regulerer frykt- og angstfølelsene våre. Dette kan føre til at man blir enda mer stresset. Det blir med andre ord en veldig ond sirkel.

4. Du er irritabel og har "kort lunte"


Ifølge nettstedet Mentalhelp.net finnes det to typer stress. Den ene er motiverende, mens den andre er demotiverende. Sistnevnte er den som fører til at man lettere blir irritert, og i verste fall sint.

Situasjoner som kan lede til irritasjon, som resultat av demotiverende stress, er når man ikke får unnagjort arbeidsoppgaver på en effektiv og god måte, eller når man ikke når de mål man har satt seg. Det kan også i ytterste konsekvens føre til sinne, og det kan være med på å ødelegge profesjonelle og personlige relasjoner, skriver Psycology Today.

Legg til sol_no på SnapChat

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Slik blir Porsche Taycan innvendig

ELBIL24.NO

Slik blir Porsche Taycan innvendig

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder