11 ting som irriterer på jobb

Dårlig dostil, tastatur-dengere og barnemas.

Arbeidsplassen, og da kanskje spesielt åpent kontorlandskap, er kilde til mange irritasjoner. Bare se her:

1. Negative kolleger

Ifølge en svensk undersøkelse blant over 2000 arbeidstakere, er kollegers negative holdning til jobben den største kilden til irritasjon på arbeidsplassen. Nær halvparten lar seg plage av arbeidskamerater som syter.

2. Tastatur-dengere

Har du jobbet på kontor, har du sikkert hørt dem. De som tror at man må slå tastene på tastaturet for å få frem bokstaver og tall. Slapp av. Det er ikke nødvendig å slå. (Foto: Colourbox)Slapp av. Det er ikke nødvendig å slå. (Foto: Colourbox)

3. Do-slurv

Å gjøre rent etter seg etter dobesøk er vanlig folkeskikk. Men her er det åpenbart mange som slurver når de er på jobb. Hele 42 prosent irriterer seg nemlig over at kolleger ikke gjør rydder opp etter seg på toalettet, viser den nevnte undersøkelsen fra Sverige. Henger du opp ny dorull om du tar siste rest?

4. Smisk med sjefen

Dette er en gjenganger i undersøkelser som tar for seg jobbirritasjoner. Den eller de som åpenlyst smisker med sjefen blir svært sjelden populære blant kollegene. Verdt å merke seg er det imidlertid at en studie, omtalt av Forskning.no, viser at smisk med sjefen er bra for helsa.  Vil du prøve å bedre helsa på den måten, anbefaler vi at du sjekker Dinsides sak om hvordan du smisker med stil.

5. Uhøflige pultlånere

Man må vel bare godta at kolleger låner pulten i blant, men det er alltid greit å spørre først. Men viktigst er det at vedkommende fjerner kokosen fra skolebrødet som ble spist ved pulten og ikke lar kaffekoppen stå igjen. Ok, lån pulten min, men oppfør deg. (Foto: Colourbox)Ok, lån pulten min, men oppfør deg. (Foto: Colourbox)

6. Har du hørt om lydløs?

På noen arbeidsplasser er lyden av telefoner som ringer en nødvendig del av arbeidshverdagen. Men det er ikke sikkert at du trenger å ha volumet på fullt og ha den «morsomste» ringelyden. Og dersom du legger mobilen fra deg på pulten og går, prøv funksjonen som heter lydløs. Kolleger som prater høyt i telefonen, står heller ikke høyt i kurs.

7. Svette kolleger

Over to av ti i den nevnte svenske undersøkelsen oppgir at illeluktende kolleger er en kilde til irritasjon. Ledernett.no har skrevet en sak med tittelen «Svettelukt? Si i fra!» om du som leder vurderer å konfrontere en svett ansatt.

8. Låner uten å spørre

Det trenger ikke å være snakk om mer enn en kulepenn. Det er irriterende når kolleger tyvlåner ting man har på pulten. Enda verre er det når ting ikke blir levert tilbake, også kjent som tyveri. En mobillader koster faktisk noen hundrelapper. Nei, ikke lån den uten spør. (Foto: Colourbox)Nei, ikke lån den uten å spørre. (Foto: Colourbox)

9. Dårlig sjef

Å jobbe under en dårlig sjef er ikke bare irriterende. Det kan faktisk gå på helsa løs. En doktoravhandling viser at sjansen for hjerteproblemer øker om du har en dårlig leder.

10. Barn (snakk og besøk)

Det er koselig og hyggelig med barn, men skal vi tro brukere på diverse forum, er det irriterende om du snakker om barna dine hele tiden. Redaksjonen i Jobbportalen.no skriver følgende om å ha med barn på jobben: Barn som besøker kontoret er bedårende - en sjelden gang! Daglige besøk forstyrrer og skaper irritasjon.

11. Syke kolleger

En undersøkelse utført blant arbeidstakere i Norge, viser at åtte av ti irriterer seg over kolleger som ofte er borte fra jobben. Men er det ikke like irriterende med de som går syke på jobb og i verste fall smitter deg?

Hva irriterer du deg over på jobb?

Flere saker fra Scandinavia Online-sider:

Formel E forklart fra innsiden

ELBIL24.NO

Formel E forklart fra innsiden

elbil24.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder